Annons

När blir Afs standard?

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Jag fotade på en släktings barndop under helgen och bestämde mig för att nyttja min Nikkor 50 1,4. Jag tröttnade dock ganska så fort eftersom den gluggen verkligen känns föråldrad, Af tjuter och rasslar rejält jämfört med mina afs-gluggar, den är dessutom ganska så långsam. Jag skulle så gärna vilja ha en 50 eller 85 mm med tyst focus för porträtt, men Nikon är verkligen på efterkälken där, jämfört med Canon som har Usm på i stort sett varenda glugg. Finns det någon på forumet som känner till om lansering av fasta afs-gluggar är nära förestående. Det känns speciellt viktigt inom kategorin korta telen, eftersom Nikons vidvinkelzoomar är så pass bra, och att deras fasta vidvinklar sällan är ljusstarkare än de mer påkostade zoomarna.

Jag hoppas och tror att AF-S redan är standard på Nikons nylanserade objektiv. Hur som helst kommer jag aldrig mer att köpa ett objektiv utan AF-S, helst ska det ha VR också.

Avsaknaden av AF-S och eventuell VR är det enda som för närvarande avhäller mig från att köpa en 85/1,4. Jag hoppas verkligen att Nikon släpper en AF-S 85/1,4G VR i rappet...

boris.bonasin skrev:
Jag hoppas och tror att AF-S redan är standard på Nikons nylanserade objektiv. Hur som helst kommer jag aldrig mer att köpa ett objektiv utan AF-S, helst ska det ha VR också.

Avsaknaden av AF-S och eventuell VR är det enda som för närvarande avhäller mig från att köpa en 85/1,4.
Exakt min tanke. det känns som om det är lika bra att vänta tills Nikon släpper ett afs alternativ. Men mitt problem är att jag börjar tröttna på att vänta, tycker Nikon borde ta sig i kragen och släppa 50, 85 0ch 105 mm med afs. Sedan skulle det naturligtvis inte skada med ett par fasta vidvinkelalternativ också för de som inte gärna använder zoomar.

Helt rätt att det känns drygt att vänta. Men jag tror nog att det kommer ganska snart. 105:an finns redan med AF-S och VR.

Det är nog ganska många som väntar på en AF-S 85/1,4G VR så jag gissar att Nikon jobbar på en sådan. Det vore ju dumt av Nikon att missa en sådan marknad.

boris.bonasin skrev:
Helt rätt att det känns drygt att vänta. Men jag tror nog att det kommer ganska snart. 105:an finns redan med AF-S och VR.
Ja det stämmer, men gärna en 105 2,0 eller 1,8 med afs och vr. Tänk er en 50 1,4 med afs och vr, vilken superglugg.

Japp det är så jag också ser det, en AF-S 50/1,4G VR och en AF-S 85/1,4G VR saknas just nu i Nikons sortiment. Om Nikon släpper dessa och ett hus med 24*36 sensor så äker min D200 och 17-55 ut.

AF-S 50mm f1.4 VR :D

vem vet? jag tycks iaf se en liten VR logga där på. hehe

Bilagor

• nikond5.jpg
    nikond5.jpg
    2.8 KB · Visningar: 860
AF-S vore trevligt, men gluggarna blir lite klumpigare och större då.

ED-glas/anpassning till CCD i dom kortare fasta gluggarna vore inte så dumt heller,

t ex
30/2 ED DG AF-S
20/2,8 ED DG AF-S

FF-gluggar kan det ju vara ändå, bara dom funkar bra med CCD..

men frågan är väl om inte en Nikon FF-kamera hinner att komma före..

Zoso skrev:
En 30/f1.4 ED DG AF-S vore fantastiskt.

kent.

Det finns redan i form av Sigma 30mm F/1,4 USM, vilket lär vara ett bra objektiv.

Men några APS-C anpassade brännvidder borde ju ingå i sortimentet eftersom nikon bestämt sig för att köra det konceptet:

18mm dx AF-S (28mm)

24mm dx AF-S (35mm)

33mm dx AF-S (50mm)

55mm dx AF-s Macro (85mm, då 50mm AFD har ganska ful bokeh och är en aning kort)

edit: tillägg och stavning

Senast ändrad:
Fredrik Calabrese skrev:
Det finns redan i form av Sigma 30mm F/1,4 USM, vilket lär vara ett bra objektiv.

Men några APS-C anpassade brännvidder borde ju ingå i sortimentet eftersom nikon bestämt sig för att köra det konceptet:

18mm dx AF-S (28mm)

24mm dx AF-S (35mm)

33mm dx AF-S (50mm)

55mm dx AF-s Macro (85mm, då 50mm AFD har ganska ful bokeh och är en aning kort)

edit: tillägg och stavning
Sigmas 30 1,4 verkar fått så skiftande omdömen att den skulle inte jag våga köpa. Sen är jag kanske konservativ men för mig smakar det bättre med en traditionell line up där man inte anpassar brännvidden efter sensorstorlek utan behåller de gamla hederliga brännvidderna.

jag vill mycket hellre behålla bildvinkeln. Många av nikons AF-D konstruktioner håller dessutom inte måttet idag.

T.ex. 20 & 24mm AF-D är inte mycket bättre än nikkorzoomarna vad gäller CA, distortion och skärpa.

Fredrik Calabrese skrev:
jag vill mycket hellre behålla bildvinkeln. Många av nikons AF-D konstruktioner håller dessutom inte måttet idag.

T.ex. 20 & 24mm AF-D är inte mycket bättre än nikkorzoomarna vad gäller CA, distortion och skärpa.

skulle nog våga säga att 17-55/2,8 ÄR bättre,
än dom du nämner..

även 35/2,8 ligger risigt till, den har dock bättre kantskärpa, och lite lägre distortion, vilket gör att jag använder den i studio
den har mer CA vid större bländare dock, beror säkert delvis på att den inte är anpassad för CCD (för sned strålgång mot sensorplanet), saknar ED-glas gör den också förvisso,

Fredrik Calabrese skrev:
nikon blir ju totalt omkörda av canon på det här området. USM finns ju nästan i alla brännvider sedan några år.
jag håller med och förvånas samtidigt av att man inte lägger manken till vad gäller fasta gluggar. Där är det flera brännvidder som vore önskvärt med afs och vr.

Fredrik Calabrese skrev:
nikon blir ju totalt omkörda av canon på det här området. USM finns ju nästan i alla brännvider sedan några år.

USM är trevligt men det ger ju inte bättre bildkvalitet...

många av canons fasta gluggar imponerar inte direkt heller på APS-format, även om dom är uppmätta på 350d (mot D200 för nikon) så ligger dom lite under vad dom borde relativt Nikongluggarna,

http://www.photozone.de/8Reviews/index.html

det kan nog vara en anledning till att dom inte så gärna smäller in fler pixlar på APS-sensorn,

Fast långsamm högljud och batteridödande AF ger ju inte heller bättre bildkvalitet.
Det här med kameradriven AF är ju 80tals teknik och lite nödlösning.

Har dom lyckats göra det ekonomiskt att slänga in AF-s i kitgluggar så ska det väl inte vara något problem med de fasta objektiven.

Det som behövs är väl en liten uppdatering med ED glas och antireflexbehandling i det bakre elementet och bättre coliminering (stavning?).

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto