Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När använda Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fråga från en novis...
När använder Ni Lightroom och när använder ni Bridge? Finns det någon större fördel att använda det ena före det andra?

Tacksam för svar...

Mvh

Matti
 
För mig är det enkelt, jag använder alltid Lightroom och aldrig Bridge. Använde Bridge innan men efter att ha vant mig vid arbetsflödet i LR så använder jag aldrig Bridge.
 
Har haft en del problem med LR (jag ibillar mig att det har med LR att göra)

Ibland hänger det sig bara, eller stänger ner. Det har hänt att vi export till PS eller snnsn hårddisk, att bilder blivit halva eller på annat sätt förstörda på vägen.

Känner någon igen detta?

Mac och jag äger alla licenserna.
 
Men jag antar att ni laddar ner bilderna till Bridge först från kameran eller tar ni in dem i Lightroom direkt?
Jag är som sagt helt ny på detta så lite mer detaljer gällande ert arbetsflöde i början vore mycket intressant att höra...

Mvh

Matti
 
Laddar direkt till LR. Se till o lägga upp allting rätt från början (var bilder ska ligga osv), de blir enklast så.

Bridge använder jag på min laptop då den e lite gammal o trött. Även när ja bara ska göra ngt lite snabbt som inte ska sparas i mitt LR-bibliotek
 
Laddar via utforskaren. Läser sedan in katalogen i LR. Ett tips som jag har fått för att kunna ha en "egen" katalogstruktur. Har använt LR i ca 3 månader och för min del har programmet fungerat helt utan konstigheter. (ta i trä....)
 
Jag stötte på lightroom i november förra året och började nog använda det på allvar i december.
Mitt flöde ser ut som följer:

Jag pluggar i minneskortet i läsaren, lightroom startar automatiskt och jag får upp en dialogruta där jag ser alla bilderna på kortet som miniatyrer. Kan alltså direkt välja bort en del bilder om jag vill.
Eftersom jag importerar direkt från minneskortet väljer jag copy photos to new location and import.
Har förvalt att alla bilder ska importeras till ex. C:\år\månad\dag.
Är det nått väldigt enhetligt jag har fotat t.ex. närbilder på en viss sorts blomma kanske jag taggar bilder redan här, annars inte. klickar på import.

Alla mina bilder hamnar i folders med samma system som på disken år\månad\dag. Med undantag för några äldre bilder som jag importerat som ligger sorterade som resor. t.ex. Budapest 2007, Skottland 2007 osv..

Nu rensar jag grovt... dubbelklicka på första bilden i foldern jag vill rensa.
Jag gallrar genom att välja eller refusera bilderna med hjälp av P eller X. Har man caps lock aktiverat ihop med filtret "unflagged photos only" så hoppar lightroom automatisk till nästa bild när jag bedömt en.
När jag är färdig ändrar jag mitt filter till rejected photos och kollar om det är nån jag vill ha kvar, annars raderar jag dem. Från början raderade jag bara från lightroom och lät dem vara kvar på disken men numera raderar jag dem från disk helt.
Efter detta följer märkandet med sökord. Här lägger jag ner rätt mkt tid för jag har igen det tusenfalt senare när jag vill ha en specifik bild. En bild kanske bara får två sökord medan en annan har 22...
Jag jobbar alltså mestadels med nyckelord. Det finns dock hundra andra sätt att jobba, collections bl.a.
Ibland skapar jag collections också, om jag t.ex. vill samla några bilder som kanske inte delar samma sökord,ex. "utställning 2008"

I olika collections har jag också samlat de bilder som jag har på min hemsida. Det gör det lätt att senare uppdatera mina webbalbum.
Det jag tycker är bra är att det inte skapas kopior av bilderna någonstans utan bara "länkar" till disken där bilden ligger. LR håller alltså koll på det jag glömmer alldeles för fort.

När alla bilder är taggade så är det dags för mig att gå över i Framkallningsmenyn.. develop.
Jag väljer första bilden och sen jobbar jag mig igenom mappen med de korrigeringar jag vill göra. Jag har gjort en del egna presets för saker jag ofta gör, sen har LR en del egna som faktiskt kan vara användbara med en del mindre justeringar.

Man tjänar ganska mycket tid på att lära sig snabbkommandon för att göra vissa saker.
Ibland kollar jag igenom bilderna igen när jag redigerat, då med nerdimmad bakgrund (slå L två ggr), kan även nu ändra mig och refusera bilder jag inte längre vill ha. Gör på samma sätt som tidigare, caps lock P och X men nu dimmar jag också ner bakgrunden och ser _bara_ bilden. (slå L två ggr)

Kan rekommendera boken "Lightroom för digitalfotografer" av Scott Kelby om du inte är allergisk mot honom som en del verkar vara.

Jag använder i princip bara LR nu eftersom jag sällan redigerar särskilt avancerat. Skulle jag vilja göra ramar etc så redigerar jag en kopia i photoshop. På det sättet har jag orginalet kvar ändå.

När det gäller att exportera bilderna så gör jag det bara om jag ska använda dem till något. Så länge bilden inte har ett bestämt syfte så får orginalet vara en enda fysiska bilden på disken, ändringarna sparas i en särskilt databas som jag gör backup på till extern samt intern disk.

Det finns även ett plugin att ladda ner till LR som gör att du kan exportera dina bilder direkt till FTP server från programmet samt till www.flickr.com om du har ett konto där. Älskar den funktionen och jag använder den mycket!

Jag är ingen expert på LR och ett halvår från idag kanske jag har upptäckt saker jag inte gillar men just nu passar LR mitt sätt att arbeta PERFEKT!

Lycka till och hoppas du orkade läsa!

/Malin
 
Jag använder faktiskt Bridge importfunktion för jag tycker den ger bättre kontroll (namn, copyright till metadata, exakt vilken mapp, DNG, etc) än LRs.

Annars föredrar jag att använda LR vid sortering och framför allt redigering (denna funktion finns iofs inte i Bridge).

Däremot saknar jag "övervakning" av hårddiskens fotomappar i LR som finns i Bridge. I LR måste man synka med mapparna ifall en ändring har skett utanför programmet (har jag fattat det som).
 
Jag använder faktiskt Bridge importfunktion för jag tycker den ger bättre kontroll (namn, copyright till metadata, exakt vilken mapp, DNG, etc) än LRs.

Annars föredrar jag att använda LR vid sortering och framför allt redigering (denna funktion finns iofs inte i Bridge).

Däremot saknar jag "övervakning" av hårddiskens fotomappar i LR som finns i Bridge. I LR måste man synka med mapparna ifall en ändring har skett utanför programmet (har jag fattat det som).

Jag tycker Lightroom klara av importen bra, med bra kontroll. T ex addera Copyright osv. Men eftersom jag inte har Bridge så kan jag inte jämföra.

Direkt övervakning finns inte i Lightroom, men som du säger, synkningen fungera ju liknande. I början tyckte jag det var lite omständligt att man måste importera bilderna, tidiager hade jag jobbat med AcdSee och där var det mera direkt. Nu tycker jag dock att Lightrooms arbetsgång är överlägsen och ger en skön "stabilitet". Nu gör jag i princip all filhantering innifrån Lightroom genom dra-och-släpp och omdöpning av mappar. Det finns helt enkelt inget behova av "övervakning" - för min del.

Mvh
Anders
 
Jag tycker Lightroom klara av importen bra, med bra kontroll. T ex addera Copyright osv. Men eftersom jag inte har Bridge så kan jag inte jämföra.

Direkt övervakning finns inte i Lightroom, men som du säger, synkningen fungera ju liknande. I början tyckte jag det var lite omständligt att man måste importera bilderna, tidiager hade jag jobbat med AcdSee och där var det mera direkt. Nu tycker jag dock att Lightrooms arbetsgång är överlägsen och ger en skön "stabilitet". Nu gör jag i princip all filhantering innifrån Lightroom genom dra-och-släpp och omdöpning av mappar. Det finns helt enkelt inget behova av "övervakning" - för min del.

Mvh
Anders

Kanske lite Offtopic men när det gäller dra och släpp samt skapande av mappar i LR, är det så att det arbetet i LR även synkas mot mappstrukturen på hårddisken eller är det bara virtuella kataloger som skapas?
(Har inte vågat prova då jag inte vill riskera allt mapparbete :) )
 
Ändringarna "slår igenom" i filstrukturen.

Jag tyckera att man i LR lyckats väl att kombinera databas-tänkande med koppling till filstruktur.

Mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.