ANNONS
Annons

När är fåglar mest aktiva?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografen_

Aktiv medlem
Vilken tid på dygnet är fåglar som mest aktiva nu på hösten?
Är mest intresserad av när rovfåglarna är aktivast.

Mycket tacksam för svar.

Det är väldigt varierande och beror mycket på väder och vind, men generellt så brukar det vara mycket sträck av både tättingar, duvor, samt sjöfågel på morgon och kväll. Rovfåglarna, som ju gärna vill ha bra termik när de flyger på jakt, väntar gärna och kommer inte upp förrän det börjar bli varmare framåt förmiddagen och mitt på dagen. Dessutom har vi nattsträckarna, tättingar som sångare, rödhakar och törnskator, som sträcker mitt i natten, vilket också ofta vitkindade gäss gör.

(Notera att det kan lika väl vara lavinsträck med ejder mitt på dagen, fåglarna följer inga strikta ramar)

/Rasmus

Om du är ute efter att fotografera fåglar rent generellt så gäller bara en lag och det är: ut med dig! Lycka till:)

Framför att fokusera på vilka arter som är aktiva när & var så föreslår jag att du bör fokusera på att välja en fin miljö i rätt ljus.. ngn fågel är som regel i närheten.

Men om arten i sig är det primära så utgå ifrån det.

/Niclas,

Om du inte ska använda dig av åtel och mata in rovfåglarna är nog en resa till Skåne ett måste. Detta är rovfågellandskapet nummer 1 i Sverige. Höststräcket över Falsterbohalvön kan ge många möjligheter, men det finns även en hel del rovfåglar året om i de centrala delarna av landskapet. Men som med så mycket annat - planering, kunskap och en stor portion tur behövs - som så ofta annars.

// Daniel

Rovfåglar är väl bland det svårare om det inte är åtelfotograferingen. Fiskgjuse, glada, brun kärrhök och tornfalk brukar vara lättast att få lägen på. Som sagt så gillar de soliga dagar med bra vindar. Det är ingen tillfällighet att, om man ser en rovis stiga till väders en fin dag, så ser man snart några till. Jag brukar för mig sjäv kalla detta för "rovfågeltimmen". Det har hänt många gånger att jag inom loppet av en halvtimme eller så, och så klart inom någorlunda samma område, ser först en ormvråk, en brun kärrhök följt av att en sparvhök passar på att göra en räd osv.

Våra vanligaste rovisar i Sverige brukar inte vara så svåra att se - att plåta är som sagt en annan femma. Men är man ute mycket får man förr eller senare sin chans.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar