Utan att ha provat närbildslinser kan jag tänka mig att det är lite pilligt att skruva på dem. Inbillar mig att mellanringar är robustare att jobba med (man behöver inte hålla på och finpassa in gängen när de skall skruvas på). Men det kanske blir en vanesak som går lättare sedan man fått in rätta tekniken.
Om man är rädd för damm på sensorn vid objektivbyte är ju försättslinser att föredra.
Mellanringar, liksom även makroobjektiv (!), stjäl ljus. Det rör sig om ett till två steg beroende på utdrag, längre utdrag, ljussvagare bild. Med dagens möjlighteter att skruva upp ISO och APS kamerors större skärpedjup torde det vara av mindre praktisk betydelse än förr.
Mellanringar kan man hitta billigt begagnat, men se till att få sådana med kopplingar till objektivet så man inte behöver fokusera i nedbländat läge.
För att få riktigt bra optisk kvalitet med försättslinser skall man köpa akromatiska (korrigerade för färgfel, kromatisk aberration), vilket är dyrt. Å andra sidan finns det billiga närbildslinsset på tex Kaffebrus, men med sämre optisk kvalitet. Om sådana linser duger beror på vilka krav man har. Hoya har närbildslinser i prisläget mellan de billigaste och de dyraste och torde vara en god kompromiss pris/prestanda.
Närbildslinser, liksom mellanringar, kan kombineras för att få större effekt. Men med flera närbildslinser försämras den optiska kvaliten drastiskt. Med flera mellanringar försämras inte den optiska kvaliten (men bilden blir som sagt ljussvagare).
Edit: Ja här hann man inte med
Ja som synes av andra svar är visst försättslinser lätta att skruva på. Jag vet som sagt var inte, men jag har skruvat på andra filter,och kommer ihåg det som lite pilligt. Men det är väl tekniken som fattas kan jag tro.