Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Näbildslins eller mellanring

Produkter
(logga in för att koppla)

MixPix

Aktiv medlem
Att ett macroobjektiv är att föredra kan jag förstå, men vilka för och nackdelar finns med de billigare lösningarna som närbildslinser respektive mellanringar?

Mellanringar "stjäl" ljus, 1-3 bländarsteg har jag läst om medans närbildslinser inte gör det.

Så vilka för- och nackdelar finns det egentligen?

(Förlåt om det är en "korkad" fråga, just blivit intresserad av macrofoto bara :) )

En uppenbar sak är att i en mellanring finns inget glas. Om du har ett objektiv som presterar bra vid närgränsen så har du med mellanring macro med lika bra optiska prestanda som utan mellanring.

Med extra glas, som filter, får du böta med sämre optisk prestanda.

/FW

Mellanringar är lite bökiga att hålla på med men i gengäld tillför dom ingen optisk försämring. Dom som bibehåller AF är rätt dyra.

Närbildslinser är lätta att skuva på och funkar bra, men kan möjligen påverka bilden negativt optiskt. AF fungerar men bara inom ett begränsat avstånd, dvs det finns både närgräns och längdgräns för vad som man kan fokusera på.

Börja med något billigt för att prova är mitt råd, blir du biten av macro så kommer du förmodligen ändå köpa en riktig macroglugg på sikt.

Oj här går det undan! TACK FÖR SVAR! :)

Har som sagt precis börjat, köpte ett set närbildslinser och de är jag väl egentligen ganska nöjd med.

Blir bara förbluffad över detaljnivån och färgerna som jag sett på en del macrobilder av tex insekter.

Får väl kämpa på lite till bara. Eventuellt blir det en ringblixt modell billigare oxå, kan det va nåt?

Jag är skeptisk till blixt när det gäller makro. Jag vill gärna ha det naturliga ljuset.

Jag har aldrig provat närbildslinser men har sett goda resultat med det här på FS. Jag har förutom mina makroobjektiv även mellanring som jag använder tillsammans med ett 300mm tele för att få ett längre avstånd till motiven, t ex sländor. Här är ett exempel på bild tagen med 300 och mellanring på 36mm.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1872589.htm?set=mp

Kenkos set med tre mellanringar har full automatik på Nikon, andra märken funkar det säkert också på men det är nog bäst att kolla först.

/FW

Utan att ha provat närbildslinser kan jag tänka mig att det är lite pilligt att skruva på dem. Inbillar mig att mellanringar är robustare att jobba med (man behöver inte hålla på och finpassa in gängen när de skall skruvas på). Men det kanske blir en vanesak som går lättare sedan man fått in rätta tekniken.

Om man är rädd för damm på sensorn vid objektivbyte är ju försättslinser att föredra.

Mellanringar, liksom även makroobjektiv (!), stjäl ljus. Det rör sig om ett till två steg beroende på utdrag, längre utdrag, ljussvagare bild. Med dagens möjlighteter att skruva upp ISO och APS kamerors större skärpedjup torde det vara av mindre praktisk betydelse än förr.

Mellanringar kan man hitta billigt begagnat, men se till att få sådana med kopplingar till objektivet så man inte behöver fokusera i nedbländat läge.

För att få riktigt bra optisk kvalitet med försättslinser skall man köpa akromatiska (korrigerade för färgfel, kromatisk aberration), vilket är dyrt. Å andra sidan finns det billiga närbildslinsset på tex Kaffebrus, men med sämre optisk kvalitet. Om sådana linser duger beror på vilka krav man har. Hoya har närbildslinser i prisläget mellan de billigaste och de dyraste och torde vara en god kompromiss pris/prestanda.

Närbildslinser, liksom mellanringar, kan kombineras för att få större effekt. Men med flera närbildslinser försämras den optiska kvaliten drastiskt. Med flera mellanringar försämras inte den optiska kvaliten (men bilden blir som sagt ljussvagare).

Edit: Ja här hann man inte med :) Ja som synes av andra svar är visst försättslinser lätta att skruva på. Jag vet som sagt var inte, men jag har skruvat på andra filter,och kommer ihåg det som lite pilligt. Men det är väl tekniken som fattas kan jag tro.

Har ju testat med närbildslinser ett tag nu så det låter som mellanringar får bli nästa grej.

Stort tack för alla svar! :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto