Annons

Mystiska prickar på ofokuserad bild S3 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder Powershot S3 IS. Jag tog idag några makrobilder av en stubbe i skogen. Som jag minns det råkade jag trycka av en bild av misstag först, innan kameran hade fokuserat. Det är förmodligen den här bilden, som är helt ur fokus.

Men när jag kollade bilderna i datorn lade jag märke till att det fanns en mängd vita prickar och fläckar på bilden. Det var ingen nederbörd när jag tog bilden, och när jag kollade linsen efteråt kunde jag inte upptäcka minsta fläck på den, den var helt klar.

Bilden är tagen med brännvidd 6.0 mm, ISO 80, bländare 5.0, slutartid 1/15 s. Jag har inte gjort någonting annat med den än att skära ut en del av den och anpassa måtten för att kunna bifoga bilden här.
Är det någon som känner igen det här och vet vad de här prickarna är för något och varför de uppstod?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 

Bilagor

  • img_3635.jpg
    img_3635.jpg
    57.7 KB · Visningar: 156
Det du gjort är förmodligen att fokusera på objektivets främre lins som är dammig. Går att ta bort, men det stör inte när man fotograferar i vanliga fall.
Gjorde samma sak för att testa på min S3. Macro och focusera på 0 cm. Japp, damm alternativt fläckar efter vätska.
 
Hej, Peter!

Det var min första tanke också, men jag blev förbryllad när jag inte kunde så någonting på linsen när jag granskade den under ljus.
Förmodligen är det alltså fråga om så små partiklar eller fläckar att man inte upptäcker dem med blotta ögat på det sättet.

Jag har tänkt skaffa linsrengöringsvätska och annan linsrengöringsutrustning. Än så länge har jag bara en mikrofiberduk för torrbruk och det känns inte bra. Det har tyvärr inte blivit av än. Men det här är ju ytterligare en anledning att se till att göra det. Även om det kanske inte har någon märkbar effekt vid normal fotografering visar det ju i alla fall att det finns smuts på linsen, som jag inte visste om.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.