Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mystiska flammor på skärmen....

Produkter
(logga in för att koppla)

buddy_poor

Aktiv medlem
För någon dag sen köpte jag en ett år gammal Nokia 920C 19tummare och tänkte att jag bytt upp mig till nått bätttre, eftersom jag tidigare suttit med en billig 17tumsskärm. Men efter att jag kallibrerat den (med optical och en spyder) och suttit och glott på den ett tag så tycker jag att den ser flammig ut. Särskilt när den ska återge stora vita ytor, som exempelvis bakgrunden i filhanteraren, till höger på skärmen har vitt ett blågrönt stick och till vänster lite mer rött. Klart synbart men för säkerhets skull så mätte jag färgtemperaturen med spydern och det var inte en synvilla...

Är det nån som vet vad detta fenomen kan bero på, och kan man göra nått åt det?

PS. Jag har inga starka magnetfält i närheten av skärmen varken på höger eller vänster sida och jag har avmagnetiserat skärmen med den inbyggda funktionen för detta.

Magnetfält är inte det enda som kan störa, en skärm som är felinställd i elektronkanonen kan mycket väl ge dessa effekter. Kolla i skärmens menyer om du hittar något som heter purity, om denna kan ställas indivuellt per sida och hörn borde det bli bra. Annars är det nog att lämna tillbaka skärmen som gäller.

Även riktningen i ett rum kan påverka dessa saker om det finns magnetfält i rummet, det kan vara elledning i väggen, en felaktig kontakt eller annat.

Äldre skärmar tappar också i total ljusstyrka, det kan efter hård användning uppträda flammighet och andra artefakter såsom inbränd text eller dylikt.

Tack för svaret! Ska testa och flytta runt både skärm och kontakter i morgon så får vi se om det blir bättre. Har även bläddrat runt i menyerna på skärmen men inte hittat nått liknande purity, men ska mecka lite mer med dem när jag får tid.

Renhetsfel kan lite grovt delas in i två feltyper.
Den första beror på att elektronstrålarna inte helt
landar inom avsedd fosforyta för respektive färg.
("fosfor" inte lika med grundämnet)

Den andra varianten är att elektronkanonerna får fel
nivåer på signalerna som styr ljusstyrkan men det
brukar inte bli fel bara i hörnen då.

Om du kikar med en lupp (minst ca. 10 ggr förstoring)
på bildröret och samtidigt lyser från sidan med
en liten ficklampa så kommer du att kunna se både
fosforytorna som gråaktiga ytor ("dots" eller
lodräta linjer) och även var strålen träffar.
Den ska helst ligga helt inom resp yta. Är det riktig
illa så träffar strålen delvis fel färg.

Om det är ett bildrör med skuggmask kan felet
bero på skuggmasken utvidgas lite mer just när
bilden är helt vit samtidigt som renhetsjusteringen
står lite på "pottkanten".

Om det går att justera vågar jag inte säga, jag
känner inte till detaljerna om din bildskärm.

Tack för det detaljerade svaret oxå!

Jag ska genast ta och testa dina undersökningstips, det är ju alltid kul att få lite fördjupad kunskap om den utrustning man lägger ner både tid och pengar på.

Du borde se något som liknar det här.
Bilden kommer från en TV och här är marginalen
till att det blir fel liten åt ena hållet.

Det brukar ju underlätta lite att kolla hur olika
fel ser ut på nära håll när man felsöker.

Är man nyfiken får man antingen lära sig något
eller så får man sotig näsa.

Bilagor

• fosfor.jpg
    fosfor.jpg
    47.9 KB · Visningar: 118
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar