Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mysko meddelande på 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Hej, helt plötsligt får jag upp följande meddelande på skärmen på min 7D. Det inträffade först med batterigreppet på, men nu också med batteri i kameran.

” (utropstecken) Kan inte kommunicera med batteriet. Använd det här batteriet?
Ruta Avbryt ruta OK.”

Under menyn, batteriinfo står det också ”kan inte kommunicera med batteriet.

När jag väljer OK så fungerar kameran, men batterisymbolen är ”död”.
Några tips?

Undrar förstås om du använt piratbatterier.

/Stefan

Jag använder enbart orginalbatterier och enligt batteriinfo förra veckan var bägge i mycket gott skick.

Nu har jag tagit bort orginalbatterigreppet och har satt in ett batteri i kameran.
Samma resultat, men det går ju att klicka bort dialogrutan och då tycks allt fungera som det skall.

Prova fabriksåterställa kameran.

/Stefan

Provat utan resultat. Laddat batterierna och provat tre olika batterier. Same shit.
Bytt objektiv och tagit bort batterigreppet. Ingen skillnad.
Bytt minneskort och resettat till factory settings.

Det märkliga är att kameran fungerar om jag trycker på OK!?

Eftersom det blir samma resultat med flera batterier kan man ju misstänka att problemet ligger i kameran.

Har du provat att göra rent kontakterna i kameran? Eftersom det är kommunikationen som strular så skulle jag gissa att det kan vara ett av de mindre blecken som strular...

Jag har också fått det problemet med min 7d.
Jag har provat det mesta, och en sökning på google har gett mig att om man provat att fabriksåterställa och eventuellt plocka ut backupbatteriet så är det nog dessvärre bara att skicka in den....

Eftersom det blir samma resultat med flera batterier kan man ju misstänka att problemet ligger i kameran.

Har du provat att göra rent kontakterna i kameran? Eftersom det är kommunikationen som strular så skulle jag gissa att det kan vara ett av de mindre blecken som strular...

Tror också på skit på kamerans kontakter eller så hade fastnat i ett övre läge.
Du fick ju ingen kontakt med batterierna även med BG och andra batterier men ström fick du så det 'r alltså chipet den inte kommer åt.

/stefan

Hade exakt samma problem själv.
Lämnade in huset för service på Canon RCC i Göteborg.
Som fick leta lite innan de hittade orsaken.

Felet berodde på en "barnsjukdom", en skruv inne i kameran som lossnar lite för lätt.
Så tipset är att lämna in kameran.
Bör gå under garanti/goodwill om det är skruven som lossnat.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto