Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mysko grafikproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

swanvillage

Avslutat medlemskap
Här har vi något för alla er som jobbar inom PC-support, eller något.

Hade laptopen (Acer 5112) kopplad till min Sony LCD-TV, drog ur DVI-kabeln ur laptopen och vips så är vissa färger korrupta.

Grå-blå färger blir mörkgröna. Det är mest foton som ser helkonstiga ut. Jag har testat att uppdatera drivrutinerna utan framgång. Normalt sett hade jag trott att grafikkortet var trasigt - MEN - när jag kör video är färgerna normala (!).

Självklart är datorn omstartad, har lekt med färgdjup osv. Någon tanke på vad jag kan göra?
 
Sladd

Drog du ur kontakten när datorn var på så har nog ditt grafikkort tagit stryck och det är nog bara att byta, de är rätt känsliga...
 
Grå-blå färger blir mörkgröna. Det är mest foton som ser helkonstiga ut. Jag har testat att uppdatera drivrutinerna utan framgång. Normalt sett hade jag trott att grafikkortet var trasigt - MEN - när jag kör video är färgerna normala (!).
Låter som att RGB-balansen är tokig (det är separata inställningar för "desktop" och video). Kolla grafikkortets inställningar för detta.
 
Ladda ner någon Live-Linux distribution, bränn på skiva och boota på den. Då får du ett grafiskt gränssnitt som liknar Windows och kan avgöra om det är mjuk eller hårdvaru -fel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.