Annons

Mygg i när bild.

Produkter
(logga in för att koppla)

Johnny B

Medlem
Jo jag funderar på om det finns några objektiv för då man ska fota små djur som mygg o andra i den storleken. Finns det någon här som har erfarenhet av det? Eller hur ska man göra??? tips tas emot med tacksamhet!!!

MACRO

Det du söker efter heter macro objektiv (finns massor) många rekomenderar tamron 90mm eller sigma 105mm.
Annars finns det närbilds linser som du kan sätta på redan köpta objektiv. Ett billigt alternativ för macro fotografering. Nackdelen med dom är att du förlorar lite av bild kvaliteten.
Finns nått som kallas telekonverters också..funkar så att du sätter den mellan kamerahuset och objektivet. Nackdelen med det är att du förlorar ljus styrka. / Pirk

Hur mycket av rutan vill du fylla upp med myggan?

De flesta makroobjektiv ger 1:1-förstoring utan tillbehör. Det betyder att en mygga på 10 mm blir 10 mm stor på filmen. Räcker det? Annars måste du använda andra närbildstillbehör i kombination med makroobjektivet, mellanringar eller en telekonverter. Med ett makro som går till 1:1 och en 2x-konverter kommer du till 2:1. Då blir myggan 20 mm på filmen.

Tänk på att skärpedjupet vid såna skalor är enormt litet. Och på att du får rörelseoskärpa extremt lätt även med ett stadigt stativ. Blixt är att rekommendera.

Vad använder du dig av för kamera?
Om du har en icke-autofokuskamera så kan du antagligen använda dig av "omvändningsringar"
Då sätter man en sådan ring i ett normal eller vidvinkelobjektivs filtergänga och sedan monterar man objektivet "bak o fram" på kamerahuset.
Detta ger avbildningsskalor på 2-5 gånger, dv en mygga fyller upp bilden rätt bra MEN skärpedjupet är MYCKET kort och stativ, blixt och tålamod är nödvändigt.

Bälg

En bälg kan vara ett tips. Det är samma som mellanring fast du kan justera steglöst. Jag hade en sådan till min gamla kamera och det gick ta nästan mikroskopiska bilder. Om du har minolta så finns ett variabelt macro med upp till 3:1.

Tack för alla svar!

Jo jag har ju nog hört talas om macro objektiv men jag har inte vetat vad man ska ha dem till.

Hur mycket av rutan vill jag vill fylla upp? tja.... En mygga på nästan10mm mitt på ser väl inte så bra ut så vist skulle de vara fint med att få den lite större. Det finns ju mindre djur också som skulle vara intressant att fota.

Kameran jag använder just nu är en Canon EOS300.

Några frågor nu då jag är igång.

Vilka avstånd rör det sig om mellan linsen o myggan?
Var finns det att läsa om hur macro objektiv fungerar?
Vilka priser rör det sig om?
Bälg finns det till alla kameror o är de dyra?

Johnny B skrev:
Vilka avstånd rör det sig om mellan linsen o myggan?
Du kan kolla i makroobjektivens specifikationer vad de har för närgräns. Tamrons 90 mm har t ex 29 centimeter och når då 1:1. Det är alltså 29 centimeter från filmplanet, så då får du dra av objektivets längd och ca 4 cm för kamerans djup för att få reda på avståndet till frontlinsen.

Om du kompletterar med en 2x-telekonverter för att nå 2:1 så behåller du avståndet. Om du istället väljer mellanringar så minskar du avståndet. Med Gunnar Djerfs tips om omvänt objektiv blir det riktigt kort avstånd. Ju längre brännvidd desto längre från motivet kan du jobba, vilket är en bra grej med levande motiv.

I din sits skulle jag vänta med de mer extrema förstoringarna och rikta in mig på 1:1 till att börja med. Det kräver en hel del övning för att lära sig hantera skärpedjupet och även om det inte är helt trivialt i 1:1 är det i alla fall mer förlåtande än vid ännu högre förstoringar.
Johnny B skrev:
Vilka priser rör det sig om?
Det billigaste makroobjektivet är Cosinas 100 mm. Det ligger på 1795 kr till din kamera och är inget värstingobjektiv. Det når inte i sig själv 1:1, man måste montera en försättslins för det. Ett Tamron 90 kostar ca 4500 kr och är nog det i särklass prisvärdaste alternativet. Canons 100-makro kostar ett par tre tusingar till. Det finns billigare makron i 50 mm-klassen men de ger så kort arbetsavstånd så jag tycker nog det är vettigast med minst 100 mm för levande motiv.
Johnny B skrev:
Bälg finns det till alla kameror o är de dyra?
Jag vet inte om det finns någon bälg till EOS-systemet. Gör det det så är den förmodligen dyr. Många som jobbar med bälgar brukar köpa gamla manuella bälgar och jobba med adaptrar mot objektiv och kamera. Det är en ganska väl fungerande lösning om man accepterar att blända ner objektivet manuellt. Canon-objektiv är dock inte lämpade för manuella bälgar eftersom de inte går att blända ner mekaniskt.

Johnny B skrev:
Var finns det att läsa om hur macro objektiv fungerar?
Det var några år sen jag läste den, men jag vill minnas att den här var rätt ok.

Standardverket som brukar rekommenderas, som jag dock inte läst själv, är annars John Shaws "Closeups in nature".

Denna bild tog jag med en Nikon D100 och ett Sigma 105 mm EX MACRO objektiv den når 1:1 i förstoringsgrad. sen är ju digitalkameran fördelaktig också i läget med sin sensor som är mindre än filmen som objektivet är gjort för att teckna ut så myggan blir lite större än jag hade haft f-80:an....
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=116456&set=lp

Senast ändrad:
10 mm på filmen!

Johnny skrev "En mygga på nästan10mm mitt på ser väl inte så bra ut så vist skulle de vara fint med att få den lite större."
Det är 10 mm på filmen, dvs ungefär en tredjedel av hela bildens längd. På en 20X30 kopia får du mao en mygga som är nästan 10 cm stor(utan att beskära bilden.) Skrev detta då jag tror att du missuppfattade svaret tidigare.

Jag vet inte vad som anses om digitalkameror här.. men annars är Nikon cp4500 en mkt bra kamera vad gäller närbilder.
Se bifogad bild. Rovflugorna är lite större än en mygga men jag hade också kunnat komma mycket närmare. cp4500 har inte sin minsta närgräns vid lägsta förstoring som de flesta andra digitalkameror utan har ett "makroområde" runt normalförstoring där närgränsen är ca 2cm.

Bilagor

• rovfluga1,1.jpg
    rovfluga1,1.jpg
    33.3 KB · Visningar: 1,806
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar