ANNONS
Annons

mycket vidvinkel.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tiim

Medlem
Funderar på att köpa ett vidvinkel, men vet inte vilket. Det ligger mellan Canons 10-22, Sigmas 10-20 och Tokinas 12-24. Vilket är helt enkelt bäst?
 
Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX

Den är inte med i din lista men verkar vara den vassaste. Har själv Tokina 12-24 och är nöjd. /FW
 
Tiim skrev:
Funderar på att köpa ett vidvinkel, men vet inte vilket. Det ligger mellan Canons 10-22, Sigmas 10-20 och Tokinas 12-24. Vilket är helt enkelt bäst?

Det är nog extremt få som testat alla dina alternativ, men här är iaf ett exmpel med Sigma 10-20 mm. Nu har jag förvisso ett Nikon 14-24 som är fantastiskt bra, men det kostar ju ganska mycket mer än dina alternativ.

http://prepix.se/Ekenstam2
 
Instämmer, den verkar få myket bra i test och har 2,8. Måste vara det bästa alternativet såvida man inte önskar lite mer allround omfång. Då kanske 12-24 är bättre. 11-16 skall nog ses som en ren vidvinkel med lite möjligheter att justera in utsnittet.
 
Jag äger den, har testat nikons, sigmas och tokinas motsvarigheter. Den är betydligt skarpare, mkt större steg skärpemässigt till den från nåt annat i DX-klassen än det var mellan t.ex nikons och tokinas 12-24.

Sen har du ju nikons hyfsat nya 14-24 som helst ska sitta på en fullformatskamera för att ge rejäl vidvinkel. Bättre optik än den hittar du knappast på vidvinkelfronten, dock inte så vid på annat än fullformat och mkt dyrare än dom andra alternativen.
 
tackar så mycket. Jag har en canon 400D och hade inte tänkt att byta upp mej till en fullformat på ett tag. men jag är fortfarande tveksam. Men klart 11-16 är billigare än canons 10-22 och f/2,8 vilket väger tungt.
 
2,8 är inte ofta såååå användbart tycker jag själv på en vidvinkel, men det är trevligt att ha. När man kommer neråt 11 mm så krävs inte nån jätteliten bländare för att skärpedjupet ska bli acceptabelt i landskapsscener t.ex. Har fotat landskap med vidvinkel på f/4 som ser skarpa ut från förgrund till bakgrund.

Men canons 10-22 ska vara en bra glugg vad jag hört iaf, bättre omfång än dom andra. Jag hade nog valt den om jag hade canonhus, men det beror ju även på vart din normalzoom börjar.
 
Har presis beställt ett Sigma EX 20/1,8 DG för Canon AF från Cyberphoto, det kommer nog på onsdag.
Det ska bli spännande att se hur det fungerar.
 
Liksom trådskaparen funderar jag också på att komplettera mina objektiv med ett vidvinkel. Har väl i första hand tänkt ha de vid landskaps foto, men för att kunna göra ett bra val vore det intressant att veta hur/när ni som har vidvinkel använder dessa ?
 
Jag använder min när jag vill ha med mer på bilden. Är inte det det vanligaste ändamålet med en vidvinkel?
 
apersson850 skrev:
Jag använder min när jag vill ha med mer på bilden. Är inte det det vanligaste ändamålet med en vidvinkel?

Njae, det jag hade i baktanke när jag ställde frågan var nåt som Ken Rockwell formulerade ganska bra på sin sida:
"Wide lenses are not for "getting it all in." Do this and they make everything look too small. That makes a crummy picture.

The correct use of a wide lens is to exaggerate perspective. You use a wide lens so you can get too close deliberately. This exaggerates the difference between near and far. Objects in the distance get smaller due to the wide angle of the lens, and close objects loom large because you just got so close. It grabs the viewer by the neck and screams "Look at this! You're part of this! You're inside of this!""
(http://kenrockwell.com/tech/digital-wide-zooms/comparison-intro.htm)
 
Jag tänkte på det också, men vågade inte skriva "förvränga upplevelsen av perspektivet till något vi människor inte är vana vid att se".

Men jo, jag gör det också, ibland. Fast det är nog oftare som jag använder vidvinkeln till att ge en översikt, som ger betraktaren som inte sett miljön i verkligheten, en referens att ty sig till. Sen plockar jag detaljer ur miljön med tele istället för att köra nosen in i vad det nu är med vidvinkeln.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.