ANNONS
Annons

Mycket skumt EN-EL3e-problem

Produkter
(logga in för att koppla)

boldten

Aktiv medlem
När jag var ute och fotograferade solnedgången med min D200, batterigrepp och två originalbatterier (EN-EL3e) så tog plötsligt batterierna slut efter omkring 100 exponeringar. Dock hade jag då tagit ett antal långa exponeringar (>3min) och därtill var batterierna inte full-laddade när jag började fotografera. Så att batterierna tog slut var kanske inte så konstigt i sig (speciellt inte på en D200 ;-). När strömmen i batterierna var slut så kunde jag såklart varken ta några bilder eller använda displayen på kameran.

Men döm om min förvåning när jag tog ett av battererna och stoppade det i en D70s och batteriindikatorn visade 100%. Första tanken var att batteriet verkligen var tomt men att D70s inte kunde kommunicera med batteriet och därmed visade inkorrekt batteristatus. Då testade jag att köra ett bildspel och när detta pågått över 5min så övergav jag den hypotesen. Det fanns onekligen gott om "kräm" kvar i batteriet men av någon anledning fattade inte D200:an detta :-(

Summa summarum, jag ger inte mycket för denna batteriteknik som Nikon kallar "intelligent".

Någon annan som upplevt detta problem eller som har förslag på hur jag kan komma förbi det (utan att behöva köpa ny kamera :)? Skulle en firmware uppgradering i kameran kunna lösa problemet?
mvh /Martin

Senast ändrad:
Min D200 førbrukade førvisso mycket strøm men bara ett batteri i taget. Har du originalbatterier? Prova att anvænda ett i taget utan batterigreppet. "Piratbatterier" kan vara lite tjuriga...

Batteriproblem

Jag har varit ute och fotat RR-tävlingar i sommar en gång konstrade batteriet jag hade batterigreppet på med fulladdade batterier,
Talade med en kollega där på banan och även han hade upplevt samma fenomen men på hans D300.
Vi konstaterade att detta kan tydligen uppstå då man fotar mycket och det är väldigt varmt ute.

BengtE

Maxieboy skrev:
Min D200 førbrukade førvisso mycket strøm men bara ett batteri i taget. Har du originalbatterier? Prova att anvænda ett i taget utan batterigreppet. "Piratbatterier" kan vara lite tjuriga...

Ja, det är originalbatteri och det spelar ingen roll ifall jag använder batterigreppet eller ej eftersom problemet är detsamma.

Bengt: det känns ju inte så kul. Om det är kallt så försämras batterikapaciteten och nu även ifall det är varmt. Men tack för inflikningen iaf :)

Vad jag inte förstår är hur D70s kan fortsätta att fota och visa bilder när batteriet är helt slut enligt D200:an. Någon annan som har en D200, en D70s samt ett EN-EL3e som kan verifiera problemet?

Senast ändrad:
Jag har också haft funderingar över dessa batterier då jag har två stycken i mitt batterigrepp till D80.
Jag har dock inga problem med mina ännu så länge.

När ett batteri är slut växlar kameran över till det andra. När man sätter i ett fulladdat batteri i greppet fortsätter kameran att förbruka på det batteri som det tidigare växlat över på. Dessutom håller kameran reda på hur många gånger batteriet varit laddat.
Finns det någon elektronik i batterierna som kan börja strula? Om det är så kan det kanske vara det som är orsaken att de fungerar i en D70 men inte i en D200.

//Martin

http://www.kikarforum.se

Muni skrev:

Finns det någon elektronik i batterierna som kan börja strula? Om det är så kan det kanske vara det som är orsaken att de fungerar i en D70 men inte i en D200.

Ja, jag är inne på samma spår. Antagligen finns det någon sorts "intelligent" kommunikation mellan D200:an och batteriet. Dock verkar det som att batteriet säger till kameran att det är urladdat när så inte är fallet. D70s däremot är för "dum" för att fatta detta så den kör bara på så länge det finns kräm kvar i batteriet (vilket är ganska smart i det här fallet ;-)

Imorgon ska jag gå loss på ett "urladdat" samt ett fullladdat batteri med en multimeter för att se hur stor skillnad det är emellan dem. På så vis kan jag förhoppningsvis se hur mycket batterikapacitet som jag och min D200 snuvas på. Jag återkommer så snart detta är gjort.

Efter att ha mätt hur mycket spänning ett fulladdat samt ett (enligt D200:an) "urladdat" EN-EL3e har så står det klart att det fulladdade batteriet låg på 8,4V och det urladdade på 7,5V. I specifikationen står att kameran kräver 7,4V och 2,5A vid batteridrift.

Strömförbrukningen när kameran var påslagen men idle var 0,33A, medans den var 0,45A när displayen användes (t.ex. vid bildspel samt meny-hantering). Då jag tog en (1) bild i NEF-format åkte strömförbrukningen upp till 0,9A och därefter upp till 2,1A då bilden skrevs ner på minneskortet.

Vid en serietagning av 8st NEF:ar steg strömförbrukningen till 2,6A. Min teori är att D200:an ständigt kollar ifall batteriet kan leverera denna maximala strömstyrka. Om inte så flaggas batteriet som "urladdat" även om det fortfarande finns gott om kräm kvar. På grund av att batteriet flaggas som urladdat kan man inte använda kameran ens till mindre strömkrävande uppgifter som den egentligen fortfarande skulle kunna klara av, t.ex. att visa bilder. Av denna anledning är det därför inte så konstigt att batteriet fortfarande fungerar i kameror med lägre strömförbrukning, så som D70s (som ju har mindre sensor).

Jag misstänker att Nikon har lagt in "strömspärren" för att förhindra att användare förlorar datan på sina minneskort p.g.a. batteriet inte kan tillgodose kamerans strömförbrukning vid t.ex. seriebildstagning. Detta kom jag fram till efter att ha provat att bryta strömmen då kameran höll på att skriva bilddata till minneskortet. Precis som jag misstänkte så medförde detta att informationen på minneskortet blev korrupt så att kameran inte längre kunde läsa det*. Att datan på minneskortet blir korrupt kan nog ses som ett "worst case scenario" och därför har Nikon lagt in strömspärren.

Summa summarum, det visade sig alltså inte vara något mystiskt problem mellan D200:an och EN-EL3e utan snarare riskminimering från Nikons sida. Dock tycker jag att Nikon kunde löst problemet på ett bättre sätt så att vi D200-användare kunde använt batteriet tills dess att det verkligen är slut. På så vis skulle man t.ex. fortfarande kunna titta/sortera bilder i kameran även om man inte kunde ta några nya bilder. Detta vore onekligen önskvärt ifall man t.ex. sitter fast i sitt tält en stormig dag på fjället.

Slutligen, vill jag vara säga att jag fortfarande är störtförtjust i min D200 (ifall någon mot förmoda skulle tvivla på det efter att ha läst denna post ;-)

mvh /Martin

*) Efter en formatering av kortet så fungerade det givetvis finfint igen.

Tack för klarläggandet.
Jag trodde min D200:a var körd när jag råkade ut för samma sak.
Snabb seriebildstagning när kameran "dog".
Satte i ett nytt batteri men då kom det upp på displayen att det inte fanns några bilder på kortet fastän jag hade tagit ca. 100 bilder. Väl hemma stoppade jag in kortet i datorn och kunde utan problem ladda in mina bilder.

Christer

Re: Batteriproblem

WFS) (Eliaz skrev:
Jag har varit ute och fotat RR-tävlingar i sommar en gång konstrade batteriet jag hade batterigreppet på med fulladdade batterier,
Talade med en kollega där på banan och även han hade upplevt samma fenomen men på hans D300.
Vi konstaterade att detta kan tydligen uppstå då man fotar mycket och det är väldigt varmt ute.

BengtE

Batteristrulet på D300 är ju känt och löst via senaste firmware-uppgraderingen.

// Maxe

Muni skrev:
På min D80, under menyval batteriinformation, finns det "hälsostatus" på batterierna. Finns inte det på D200?

Jodå, det finns D200:an också och båda batterierna visar 0 av 4. Alltså som nya, så det är inte batterierna det är fel på (förutom att 1500mAh är i klenaste laget förstås ;-)

mvh /Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar