Annons

Mycket skum annons

Produkter
(logga in för att koppla)
Har kollat varje dag nu ett tag och då har det varit en annons om dagen mad en D90 för runt 4900:- och igår var det en med 3 objektiv för de pengar.

Och annonserna har oftast en blocket kopia på bilden och givetvis utan telefonnummer.. jag har svarat på alla annonser och den sista hade varit ute i ca 5minuter men aldrig ett svar tillbaka... men då har jag givetvis frågat efter ett telefonnummer så man kan kontakta dem.

Jag fattar inte varför man genom blocket kan få dölja sitt telefonnummer
låt telefonnumret vara med i annonsen så finns det en liten möjlighet för oss att kolla upp om det är en person som har något att dölja.

Jag förstår mkt väl varför man inte behöver ha telnummer med, och jag brukar inte ha det alltid beroende på vad jag säljer. En kompis skulle sälja några fina musikinstrument, värda runt hundratusen. Någon dag efter annonsen med telnummer var det inbrott i hans lägenhet, de hade varit på både dörren och balkongdörren. Instrumenten stals, men inget annat var stulet eller ens genomrotat. Så det finns MYCKET goda skäl att inte ange telnummer.
 
kan rekomendera att när man köper inte betala i förskott... utan använ internetgirot som är en försäkring för både säljare men mestadelen för köparen...
 
Innan webbannonser blev vanliga, var telefonnummer i stort sett det enda som fungerade som kontaktmöjlighet i annonser. Var detta en så stor risk då?

Per.

Sant, men tydligen var denna sorts kriminalitet inte lika utbredd, eller så var den det, fast man inte kände till det. Likväl, risken för inbrott finns när de vet vad du har och var du bor. Men gäller kanske inte en liten kamera, men om det är dyrare grejer.
 
Innan webbannonser blev vanliga, var telefonnummer i stort sett det enda som fungerade som kontaktmöjlighet i annonser. Var detta en så stor risk då?

Per.

Skulle tippa att man alltid tagit en risk om man på något publikt ställe talat om att man har värdefulla saker hemma och dessutom gett möjlighet att spåra adressen.
 
Nätets Sverker?

När man ser en sån här annons:

http://www.blocket.se/vasterbotten/Nikon_D90_25682361.htm?ca=2&w=1


... så blir jag bara arg. Jag menar ingen kan sälja en helt ny D90 med sigma 18-200 objektiv för 4500kr. Bilden visar dessutom kartongen till ett nikon 70-300 objektiv. Enligt annonsen finns kameran i lycksele som är en liten håla mitt i västerbottens inland dit annonsören troligen räknat ut att ingen bemödar sig att åka för att hämta kameran och uppmanar köparen att sätta in pengarna på ett konto. Någon kamera kommer givetvis inte att skickas.

Fråga: Är jag cynisk?

Själv bor jag bara 13 mil från lycksele och är rätt sugen på att åka dit och hämta, men jag antar att man inte får det.

Annonsen lär ju försvinna ganska snabbt så jag klipper in texten här:

Säljer nu min helt nya och använda Nikon D90 med tillhörande utrustning till ett bra pris!
Allt är ouppackat och ligger kvar i sina respektive förpackningar.

Det som ingår i paketet är alltså:

Nikon D90-hus
Sigma 18-200/3.5-6.3 DC OS HSM - objektiv
UV-filter passande ovanstående objektiv
4GB's High Performance SDHC-minneskort
16GB's High Performance SDHC-minneskort

Skickar alltihop med Posten Rek.
Pengarna skickas till mitt konto.

Tur att det finns en Sverker på Fotosidan! Undrar vad Lyckseleborna anser om ditt omdöme på deras hemort?
 
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=121216

Detta är min annons som jag satte ut på FS.
Inte vågar man sätta ut en sådan på Blocket.

Då hamnar man säkert i en tråd direkt ;-)

Men visst finns det mycket skumt folk där ute och jag
har faktiskt i princip slutat köpa på Blocket.

Likaså köper jag inget av någon på FS som nyss blivit medlem heller.

Medlemmar som varit aktiva på FS länge känns så mycket säkrare.

MVH Julle.
 
Eftersom du går att nå på ett vettigt sätt och funnits här sen 2006 så känns det mindre riskabelt att köpa av dig än vissa på blocket, men det vore ju bra om det kom fram någon form av "vinnarbekräftelse" med din kamera att visa upp för en ev potentiell köpare ,-)
 
Eftersom du går att nå på ett vettigt sätt och funnits här sen 2006 så känns det mindre riskabelt att köpa av dig än vissa på blocket, men det vore ju bra om det kom fram någon form av "vinnarbekräftelse" med din kamera att visa upp för en ev potentiell köpare ,-)

Ja, jag väntar och väntar och väntar, men det kommer inget.

Ändå står det mitt namn på paketet allt låg i, inget annat, bara en kartong med kameran och alla manualer och tillbehör.

Vet inte vilken tävling det kan ha varit och dum som jag var skrev jag aldrig upp det heller, men vet att det var kompaktkamera man kunde vinna.

Så visst är det lite konstigt ;-)

Bara hoppas att en ev köpare nöjer sig med att få en riktigt bra kompakt.

Men visst, jag skulle säkert själv tycka det var lite skumt så jag får väl ha den i någon garderob någonstans i huset och sälja den sedan som antikvariekamera ;-)

MVH Julle.
 
Kolla den här tråden på Nikonforum om många bedrägeriförsök på främst Nikon D90 senaste tiden. Läs HELA tråden så ser du omfattningen på bedrägeriförsöken senaste tiden.

http://www.nikonforum.se/forum/viewthread.php?forum_id=29&thread_id=14969#post_150596

Ur minnet så är priset alldels för lågt på sakerna i förhållande till ett rimligt marknadsvärde (= andra riktiga annonser). Han vill bara ha förskottsbetalt och sen skicka. Han har inget telefonnummer. När jag frågar på mail om var och när den är köpt och var jag kan se på den kommer bara ett svar med en massa tekniska specifikationer som svar. Dessutom har jag ett annat svar på en liknande D90 annons dagen innan också av en Magnus Andersson men med liknande mailadress.

Så med största sannolikhet är detta en bluffmakare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.