Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mycket lång slutartid och ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

mwarna

Medlem
Cha,

Någon här som erfarenheter från, idéer om eller bilder på landskaps-/gatufotografering med slutartider från en halv timme och upp emot några timmar i dagsljus?

Mitt huvudbry är förtillfället att få rätt ljustmätningen, då ljusintesiteten varierar (från klar sol till molnigt).

Finns de några smarta lösningar hur man enkelt kunde avgöra hur mycket ND filter man måste använda och hur man "on the fly" enkelt kunde ta bort eller sätta till flera filter?

Eller kanske de finns helt andra lösningar?

//Matias

Cha,

Någon här som erfarenheter från, idéer om eller bilder på landskaps-/gatufotografering med slutartider från en halv timme och upp emot några timmar i dagsljus?

Mitt huvudbry är förtillfället att få rätt ljustmätningen, då ljusintesiteten varierar (från klar sol till molnigt).

Finns de några smarta lösningar hur man enkelt kunde avgöra hur mycket ND filter man måste använda och hur man "on the fly" enkelt kunde ta bort eller sätta till flera filter?

Eller kanske de finns helt andra lösningar?

//Matias

Du vill ha nån sorts kalkyl för att beräkna vad ev. molnighet kan göra för mängden exponering? Det är nog att kolla vädertjänsten och välja en dag som är antingen helt klar eller helt molnig. Förövrigt är det väl bara att räkna antal steg.. Det kan ta en stund men är inte direkt svårt..

Men vad ska du med så lång tid till? Jag har lekt med upp mot 15 minuter exponering innan solnedgång. Efter solnedgång 30 minuter som mest.
Oavsett ISO så blir det mest brusproblem för min del på såna tider.
Är det nån effekt du söker?
T.ex att få med rörelse i moln eller så, det blir bara totalt utsmetat på så lång tid. Människor som rör sig bara totalt försvinner och lämnar en suddig del av bilden. Ev. att du utlöser ett par väl valda blixtar under tiden för lite kreativa effekter... ?

Möjligt jag inte förstår vad du menar här.

Intressant länk. Jag gissar fortfarande på att det där inte är riktigt så lång tid som föreslogs först i tråden. Men det kan vara mina experiment som är missvisande för min del.

Posta gärna resultat om nån provar så långa tider på likn. bilder, vore intressant att se.

Du kan ju kolla in Alexey Titarenkos fotografier, han har varit inne lite på det som du spekulerar om.

http://www.alexeytitarenko.com/

Häftigt! Det där skulle jag vilja prova! Vad kan det tänkas gå åt i form av ND-filter?

En mulen dag, borde man väl använda något i stil med f/8, 1/100s på ISO 100 (enligt Sunny Sixteen). Om jag kan gå upp till f/22 får jag tre steg (ca 1/15s) till, överexponera ett steg hamnar jag alltså på 1/8 s. Men jag behöver väl åtminstone 10s? Det innebär alltså 6 steg till! Finns NDx64? Kan man använda dubbla NDx8? Hm, det blir nog rätt mörkt i sökaren...

Har jag räknat rätt, förresten? (*)

Per.

*) Med kameran i handen hade det varit trivialt, det är mulet i K-d just nu.

Det fanns NDx64-filter, alltså, tack för den infon. Men bara för ett experiment har jag inte jättelust att beställa grejor för 500:-; det kanske bara blir ett par bilder.

Finns det inget billigt DIY-material som skulle kunna duga för att göra gråfilter av?

Per.

Det fanns NDx64-filter, alltså, tack för den infon. Men bara för ett experiment har jag inte jättelust att beställa grejor för 500:-; det kanske bara blir ett par bilder.

Finns det inget billigt DIY-material som skulle kunna duga för att göra gråfilter av?

Per.

Förtillfället använder jag två stycken Hoya ND400 samt polarisationsfilter. Va de blir tillsammans vet ja inte riktigt, men mellan 18 och 20 steg e väl ganska nära...

Intressant länk. Jag gissar fortfarande på att det där inte är riktigt så lång tid som föreslogs först i tråden. Men det kan vara mina experiment som är missvisande för min del.

Posta gärna resultat om nån provar så långa tider på likn. bilder, vore intressant att se.

Yes, de ska ja göra. Måste bara komma på nån unik idé först :)

//Matias

Två stycken polfilter och lite experimenterande med inbördes vinklar borde ju göra susen.
Om jag inte minns helt fel från fysiken, skall 2 polariserande glas med 90 graders förskjutning släcka allt ljus.

Förtillfället använder jag två stycken Hoya ND400 samt polarisationsfilter. Va de blir tillsammans vet ja inte riktigt, men mellan 18 och 20 steg e väl ganska nära...
Mycket nära skulle jag säga. Borde bli runt 19 steg.
Ser du nånting i sökaren med alla de där filtren?

Olle

Mycket nära skulle jag säga. Borde bli runt 19 steg.
Ser du nånting i sökaren med alla de där filtren?

Olle

Jo, nåt mörkt svart? Nej, skämt o sido, ser ingenting förrutom solen som en prick. Har som sagt har inte ännu hunnit testa. Pröva som hastigast mot solen här om dan och den blev bra exponerad på 1/80, bländare 2,8 och ISO100. Hade då ljusmätningen på spot mitt på solen, 2.5 h före solnedgång och utan pol. filter.

hej.
På fysiken lärde jag mig samma om polariseringsfilter, dock är det lite svårare när polfilter till DSLR är cirkulära, vilket innebär att man inte kan släcka ut ljuset helt.. trist men sant, jag har själv prövat många gånger..kanske om du har ett vanligt UV filter imellan så kan det gå tack vara difraktionsvinkeln :)

En sak, som jag inte vet om det har talats om i tråden (jag skummade lite slarvigt) är ju att man får en sanslös exponeringsmarginal med väldigt långa exponeringar. Har slutaren stått öppen i 4 timmar kvittar det fullkomligt om man dricker upp den där ölen (om man dricker normalsnabbt) innan man går och stänger slutaren. För ett stegs rikligare exponering måste ju skiten stå öppen i fyra timmar till! :D

-Jag undrar om inte min exponering börjar bli färdig nu? *Kollar på ölen*
-Nä, du sa att du skulle exponera fem öl, men du har bara druckit fyra!

Just tidsmarginalen tycker jag är väldigt bekvämt med nattfoto med långa exponeringar. Nu har jag visserligen aldrig exponerat längre än ca 30-40 minuter, men även där kvittar det fullkomligt med några minuter hit eller dit på exponeringen. Jag har sett fotografer stå med timer i handen efter 20 minuters exponering, för att pricka exponeringen på sekunden ;) Nu är väl det säkerligen mer en kul grej än att man verkligen tror att det är så noga, men det är kul ändå :)

Skillnaden mellan att exponera 30s och 8,5 timmar är bara 10 steg..altså mindre omfång än svartvit film ;)

hej.
På fysiken lärde jag mig samma om polariseringsfilter, dock är det lite svårare när polfilter till DSLR är cirkulära, vilket innebär att man inte kan släcka ut ljuset helt.. trist men sant, jag har själv prövat många gånger..kanske om du har ett vanligt UV filter imellan så kan det gå tack vara difraktionsvinkeln :)
Men om man gör en kompromiss och har ett linjärt polfilter framför det cirkulära borde det fungera.

Olle

kan itne svara på hur det skulle vara, har bara för mig att linjära inte fungerar på digitala? eller hur var de nu igen? Det var något med bajjerfiltret i sensorn eller något sådant? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar