Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Musik till filmklipp - upphovsrättsfråga
- Trådstartare cls
- Start datum
PMD
Aktiv medlem
Innebär det att det är fritt fram att använda vilken musik som helst i en video man publicerar på Youtube?Stim tycks ha en annan uppfattning.
www.stim.se/sv/nyheter/youtube-avtalet-och-nasta-steg
STIM är väl rätt tandlöst i större delen av världen?
PMD
Aktiv medlem
Och då betyder inte "betala för" att man köper en CD.Istället för att lägga sig på gränsen till det lagliga eller jaga gratisalternativ....det finns en enkel och bra lösning:
Betala för ett musikstycke och sen kan du ladda upp vart du vill helt lagligt.
iSolen.se
Guest
Och då betyder inte "betala för" att man köper en CD.
Precis, det betyder att man köper rättigheten att återdistribuera musiken från en sajt som säljer musiksnuttar för det syftet.
Kiboko
Aktiv medlem
Inledningen i denna tråd är intressant.
Jo, det talas mycket om upphovsrätt här på Fotosidan. Då om hur vi fotografer blivit snuvade på vår rätt av den ena eller andra som använt våra bilder utan att vi får ersättning.
Men nu läser jag en tråd om hur vi fotografer ska snuva - komma undan från att betala för oss - när det gäller andra konstnärers upphovsrätt?
Är det inte ok att stjäla våra bilder ska väl inte vi stjäla andras verk?
Köp rättigheterna till den musik du ska använda! Eller köp musik som är roaylty-fri!
Jo, det talas mycket om upphovsrätt här på Fotosidan. Då om hur vi fotografer blivit snuvade på vår rätt av den ena eller andra som använt våra bilder utan att vi får ersättning.
Men nu läser jag en tråd om hur vi fotografer ska snuva - komma undan från att betala för oss - när det gäller andra konstnärers upphovsrätt?
Är det inte ok att stjäla våra bilder ska väl inte vi stjäla andras verk?
Köp rättigheterna till den musik du ska använda! Eller köp musik som är roaylty-fri!
Leaflet
Aktiv medlem
Istället för att lägga sig på gränsen till det lagliga eller jaga gratisalternativ....det finns en enkel och bra lösning:
+1
Jag förstår heller inte dessa eviga diskussioner om att komma runt att behöva betala för något som man vill använda. Särskilt inte här på FS där de flesta är måna om rätten till sina bilder och/eller filmer.
Det kan väl inte vara så jäkla svårt att kontakta den som har rättigheterna och göra en deal.
cls
Aktiv medlem
Så länge du behåller filmklippet hemma mellan fyra väggar med några vänner så kan du göra precis som du vill.
Det är publiseringen och spridningen som innebär problem o överträdelser.
Jodå, så långt är jag med - det är precis så jag gjort hittills. Det verkar (som jag trodde) som att jag inte bör publicera med Hajen-tema om jag vill hålla mig till vad som är OK, och eftersom jag vill försöka låta bli upphovsrättsliga klavertramp låter jag nog bli.
(Hade det varit mer seriöst menat kunde jag såklart bett att få köpa rätt att använda musiken, men det är liksom bara en kul grej och knappast värt varken mödan eller pengen. En variant som kanske är någorlunda tillåten är att jag själv ”sjunger”/nynnar nåt som vagt påminner om Hajen-temat. Med tanke på min förmåga skulle det nog kunna skruva upp den komiska effekten ett snäpp till – får se om jag ger mig på det ;-)
Tack allihop för input och tips!
Erik Schalin
Aktiv medlem
Tja du kan ju alltid maila kompositören och fråga om du får lägga ut den familjefilm du precis har gjort på nätet. Alltså visa kompositören din film.
Är den tillräckligt bra så kan du ju få ett OK.
Urban Domeij
Avslutat medlemskap
Tja du kan ju alltid maila kompositören och fråga om du får lägga ut den familjefilm du precis har gjort på nätet. Alltså visa kompositören din film.
Jag provade att ta kontakt med Torstein Bergman för hans melodi, men han svarade att han hade lämnat över allt sådant till förlaget - jag har glömt vilket. Hur som helst finns ju ett avtal med STIM nu, så han får ju sina pengar.
martinot
Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Så länge du behåller filmklippet hemma mellan fyra väggar med några vänner så kan du göra precis som du vill.
Not: Om du postar (publicerar) det på Facebook så är det inte längre hemma mellan fyra väggar.
Jodå, så långt är jag med - det är precis så jag gjort hittills. !
Not: Om du postar (publicerar) det på Facebook så är det inte längre hemma mellan fyra väggar.
iSolen.se
Guest
Erik Schalin skrev:
Då är det inte bara publicerat utan rättigheterna är delvis överförda till FB och dess partners. Men det är en annan diskussion, väl så intressant.
martinot
Aktiv medlem
Då är det inte bara publicerat utan rättigheterna är delvis överförda till FB och dess partners. Men det är en annan diskussion, väl så intressant.
Det kan jag helt hålla med om, och något som långt ifrån alla är medvetna om.
Nu är det ju ändå inte helt OT då TS postade just filmen på Facebook, och vi har en diskussion om rättigheter (även inte exakt denna), och därför är jag den förste att hålla med om att det iaf bör nämnas i sammanhanget (som du gjort ovan).
Erik Schalin
Aktiv medlem
O det jag menade är att man kanske inte måste skicka ut filmen på nätet...Not: Om du postar (publicerar) det på Facebook så är det inte längre hemma mellan fyra väggar.
cls
Aktiv medlem
Det kan jag helt hålla med om, och något som långt ifrån alla är medvetna om.
Nu är det ju ändå inte helt OT då TS postade just filmen på Facebook, och vi har en diskussion om rättigheter (även inte exakt denna), och därför är jag den förste att hålla med om att det iaf bör nämnas i sammanhanget (som du gjort ovan).
Hej, då uttryckte jag mig kanske för otydligt i början. Jag funderade på att lägga ut klippet på FB med pålagd musik, men jag har alltså låtit bli.
nivas
Aktiv medlem
Vilket troligen inte fungerar om du har använt någon annans musik - för då behövs ju pengarna till att betala upphovsrättsinnehavaren.För att man skall komma på tal att få annonser i sitt klipp krävs det att du har 4000+ visningar på just det klippet, då kan man bli erbjuden att skriva ett avtal om att tillåta reklam i sitt eget klipp. Vilket också ger dig en liten del av kakan.
Istället för att lägga sig på gränsen till det lagliga eller jaga gratisalternativ....det finns en enkel och bra lösning:
Det finns ju två andra lösningar som jag brukar använda mig av ibland:
1. Creative commons-musik
2. Komponera och spela in något själv
Innebär det att det är fritt fram att använda vilken musik som helst i en video man publicerar på Youtube?
Nej, youtube har algoritmer som identifierar musiken. Därefter slås artist/låt/förlag upp i en databas. Om upphovsrättsinnehavaren har förbjudit användning av musiken på YT så tystas musiken automatiskt. I annat fall så betalar YT ut ersättning via upphovsrättsorganisationerna.
jnd65
Avslutat medlemskap
Vilket troligen inte fungerar om du har använt någon annans musik - för då behövs ju pengarna till att betala upphovsrättsinnehavaren.
Med mitt svar ville jag visa att det krävs väldigt mycket innan man själv kan få en slant i samband med att det visas reklam i sitt eget klipp.
martinot
Aktiv medlem
Hej, då uttryckte jag mig kanske för otydligt i början. Jag funderade på att lägga ut klippet på FB med pålagd musik, men jag har alltså låtit bli.
Ok, då är jag med!
Hankki
Aktiv medlem
Youtube har själva musik och ljudeffekten som man får använda gratis.
https://www.youtube.com/audiolibrary/music
1även vilken policy olika låtar har
https://www.youtube.com/music_policies
https://www.youtube.com/audiolibrary/music
1även vilken policy olika låtar har
https://www.youtube.com/music_policies
Pekka M
Aktiv medlem
[...] Youtube har algoritmer som identifierar musiken. Därefter slås artist/låt/förlag upp i en databas. Om upphovsrättsinnehavaren har förbjudit användning av musiken på YT så tystas musiken automatiskt. I annat fall så betalar YT ut ersättning via upphovsrättsorganisationerna.
Rätt!
Om jag alltså sjunger Dan Anderssons Till min längtan på tuben, så får Torstein Bergman betalt (via förlaget), och inget upphovsrättsbrott begås, om jag fattar STIM-avtalet rätt.
Den tekniska utvecklingen går förvisso snabbt framåt, men som det är idag kan Youtube inte identifiera en sång som du sjunger själv och låtskrivaren/förlaget går miste om sin ersättning för detta (om det ens genererar någon inkomst).
MalZon
Aktiv medlem
Ursäkta SM i trådlyft...Rätt!
Den tekniska utvecklingen går förvisso snabbt framåt, men som det är idag kan Youtube inte identifiera en sång som du sjunger själv och låtskrivaren/förlaget går miste om sin ersättning för detta (om det ens genererar någon inkomst).
Finns det någon lista nånstans eller hur kan man ta reda på vilka låtar som genererar ersättning till låtskrivare/förlaget? Låter ju som att de kan användas i ett filmklipp man laddar upp?
Har själv börjat göra lite filmer och är ju lite surt det här med musiklösa videos.