Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Musik i min Canon EOS 1000fN?

Produkter
(logga in för att koppla)

LSW

Aktiv medlem
Hahahahaha!

Fick precis hem ett batteri till nyaste kameran i samlingen, Canon EOS 1000fN, vilket gör att jag äntligen kan få igång den! Jag börjar bekanta mig med den & undersöka den och dess funktioner, då jag plötsligt hittar en liten volym/not-symbol. Vad kan detta vara? -tänker jag, och vrider genast på ratten för att testa vad det är för något. Jag trycker på slutarknappen och ur kameran spelas en liten trudelutt.

Nu till min fråga: Vad i allsin dar är detta?? Och vad fyller den för funktion egentligen?

Nej, musiken har nog inget med autofokus att göra utan hör ihop med självutlösaren. Har aldrig hört det själv, men om jag fattat rätt kan man lyssna på en snutt Beethoven medan man väntar på att bilden ska tas.

Edit: Googlade och hittade faktiskt nånting som liknar en manual, om det kan vara till nån glädje.

Aha! De verkar imponerade av finessen, minst sagt.
One of the amazingly useful features of the 1000N/Rebel II is the ability to play charming little melodies, out of tune, during self-timer operation. It was such a useful selling point, in fact, that Canon never continued the feature to any other EOS camera. Note that the original Rebel/Rebel S/EOS 1000/1000 QD lacks the ability to play self-timer tunes; a terrible tragedy.

Aha! De verkar imponerade av finessen, minst sagt.

Jag vet inte om det är din text eller den du citerade, eller båda, som får min ironimätare att slå i taket här.

(Vill för övrigt minnas att min Ixus 40 kan spela några olika melodier (fågelläte kanske?) som alternativ till ett fejkat avtryckarljud.)

Jag vet inte om det är din text eller den du citerade, eller båda, som får min ironimätare att slå i taket här.

(Vill för övrigt minnas att min Ixus 40 kan spela några olika melodier (fågelläte kanske?) som alternativ till ett fejkat avtryckarljud.)

Ja, ser man på... Nu låter min gamla ixus55 som en tupp under de två sista sekunderna när självutlösaren är på. Sedan skäller den som en hund när själva bilden tas. Det var ju... bra.

Ja, ser man på... Nu låter min gamla ixus55 som en tupp under de två sista sekunderna när självutlösaren är på. Sedan skäller den som en hund när själva bilden tas. Det var ju... bra.

Minsann, allt var inte bättre förr! Nu undrar man bara när det kommer ett firmware-hack till 5D mfl.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar