Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

multigradefilter

Produkter
(logga in för att koppla)

peterw

Aktiv medlem
Har kommit över några kartonger med olika MG-papper (Seagull, Ilford, Kodak...). Är det samma filter till alla sådana? Kan man köpa filter begagnade utan problem - med andra ord: de har inte bytt system på sistone?

Det skall vara samma filter såvitt jag vet. Enda skälet att inte köpa begagnat skulle väl vara om de är så mycket använda att de har blekts. Men då gissar jag att man får slita rätt hårt.

De har inte bytt "på sistone" men de har bytt någongång... kan ha varit under slutet på 80-talet eller så. Jag själv har några gamla ilfordfilter graderade med heltalsintervall 1-7 istället för det "moderna" halvtalsgraderingarna 00-5. Siffrorna skiljer en hel del, men de är (i princip) samma färger: gulaktiga för mjuka och magentatoner för de hårdare.

/Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar