Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Multigrade & Polymax framkallare

Produkter
(logga in för att koppla)

csandlund

Aktiv medlem
Hej!
Jag kom över lite Ilford Multigrade IV RC papper billigt :)
Men jag har lite problem med att framkalla dom. Kopierna blir lite tråkiga, en liten aning grå-dassiga.
Jag styr hårdheten mha färghuvudet precis som i de medföljande intruktionerna.
Jag använder Kodaks polymax framkallare, som funkar jättebra med Agfa Multicontrast papper. Men den framkallaren kanske inte är så bra för Multigrade?

Har ngn några förslag, eller är det bästa att köpa Ilford framkallare?
 
Har tidigare kopierat på ilford multigrade IV RC med polymax framkallare utan problem. Färghuvud beter sig lite olika på olika maskiner och olika papper. Bästa sättet är att göra en kallibrering av färgvärdena på huvudet efter ditt papper. Kolla in artiklarna på Paul Butzi's hemsida om färghuvud ("VC Paper Myths and Color Theory" och "Variable Contrast Printing"). Det är lite jobb men att veta hur ens papper beter sig med färghuvudet underlättar enormt. Olika papper reagerar väldigt olika på färgjusteringar. Jag körde t.ex tidigare med AGFA's papper till ett multicontrast huvud och när man ändrade kontrasten men höll tiden konstant var lågdagrarna konstanta medan högdagrarna rörde sig med kontrasten. När jag sedan gick över till fotokemika fineprint så var mellandagrarna konstanta när jag höll exponeringen konstant men ändrade kontrasten på samma multicontrasthuvud medan både låg och högdagrar flyttade sig. Genom att kalibrera färgvärdena enligt Butzi's metod är det enkelt att välja om du vill ha låg, mellan eller högdagrar konstanta när du enbart ändrar kontrasten. Det är en fördel med färghuvud över mulitkontrasthuvud.

Det du behöver för att kallibrera färgvärdena är en gråkil för genomlysning (stouffer har billigare än t.ex. kodak) och en ljusmätare.

Har haft problem som liknar ditt en gång med polymax framkallare. Jag tror att jag förstörde framkallaren genom att jag blandade med för varmt vatten (typ 35-40 grader av misstag). Alternativt hade någon haft fix i framkallningsskålen innan mig och struntat i att skölja det efter sig. Jag kör fortfarande bara polymax på mina variabelkontrast papper då jag inte funnit någon anledning att byta)
 
Senast ändrad:
Richard, har du någon aning om hur man kan få tag på en Stouffer-skala? Jag har mailat dem men inte fått något svar...
 
Emil-G skrev:
Richard, har du någon aning om hur man kan få tag på en Stouffer-skala? Jag har mailat dem men inte fått något svar...
Jag beställde själv en Kodak T-14 från www.photax.se (som tyvärr räckte bara upp till 2.04 i densitet vilket gjorde att jag fick göra dubbelt så många teststrips). Skall höra med en kille på fotoklubben som senare skaffade Stouffer. Återkommer.
/R
 
Japp, nu har jag också fått svar från dem. Frakten går på $10. Nån mer som är intresserad av en dylik skala om jag skall beställa?

Edit: Testade idag en gammal Ilford EM10 exponeringsmätare som jag hittade för ett par år sedan nere i skolans mörkrum. Den verkar fungera utmärkt så när jag får testskalan har jag lite att göra...
 
Jag är gärna med och delar på frakten och beställer en TP4x5-21 (c?) för film/framkallningstest till storformataren. Jag kontaktar dig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.