Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Multiexponering

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Vill börja med att säga att jag är osäker om tråden har hamnat rätt men visste inte riktigt vart jag skulle lägga den!

Har hört att man kan göra såkallade multiexponeringar direkt i kameran(?).
Vet inte så mycket som det men vad jag vet så är det typ som flera sekvenser i en bild direkt i kameran.

Hur man gör detta? Jag har en canon 7d.

Någon sa att man ska köra långa exponeringar och sätta på objektiv locket med sensorn öppen några gånger så får man flera. Har inte testat ännu.

Är detta en sak man kan skapa med en inställning i kameran, eller är det något man skapar manuellt med sin kreativitet? tycker det verkar rätt häftigt!

// en 17årig hobbyfotograf med stavproblem :p

Tror inte den senaste firmwareuppdateringen gav den funktionen, men förtrösta icke. Med Canon Digital Photo Professional kan du uppnå samma resultat.

Ta två bilder och välj därefter Tools> Start compositing tool.
http://www.canonwatch.com/create-multiple-exposure-pictures-using-canon-digital-photo-professional/

Med GIMP/Photoshop kan man lägga in två bilder ovanpå varandra och därefter välja skärm/screen på det översta lagret.

Du kan även använda en 430EX eller modernare speedlite som stroboskop.
http://24.media.tumblr.com/617edd394cd8e15c18453fb4a639e19c/tumblr_mespn1qo1e1qetyjso1_1280.jpg

Senast ändrad:
Du kan kolla efter bracketting på google.

Men jag tror att du ska kunna komma åt det via Q menyn, exponeringskompensation och använder främre hjulet får att ändra området. Hoppas att det funkar på 7D.

Då för du tre bilder med olika exponeringar som sammanfogas i t.ex. canons rawprogram.

Multiexponering???

LW

Undrar om du avser att
1. lagra lika bilder på varandra, typ HDR
2. sammanfoga liknande bilder för att skapa en "sekvens" av rörelser av ex en volt
3. kombinera flera bilder åtskilda i en, typ som ett kollage?

LW

Undrar om du avser att
1. lagra lika bilder på varandra, typ HDR
2. sammanfoga liknande bilder för att skapa en "sekvens" av rörelser av ex en volt
3. kombinera flera bilder åtskilda i en, typ som ett kollage?

Alternativ 2 är det man vanligen avser med multiexponering och det verkar också vara det som passar in bäst på beskrivningen.

På Nikons kameror kan man göra det direkt i kameran, precis som du beskriver, och det man egentligen gör är att ta två bilder (eller flera) som hamnar i samma bildruta. Detta gick redan att göra med de analoga kamerorna där man tryckte av flera bilder utan att dra fram filmen.

En som behärskar tekniken bra är Christoffer Relander och hans bilder hittar du här.

Alternativ 2 är det man vanligen avser med multiexponering och det verkar också vara det som passar in bäst på beskrivningen.

Det som avses med multiexponering är att man exponerar det ljusfångade "skiktet" (filmen/sensorn) mer än en gång innnan man avläser resultatet.
Sen kan man använda detta fär att uppnå olika resultat.

I den digitala världen kan man ersätta "multiexponering" med lite olika efterbehandling där flera avlästa resultat (digitala bilder) kan slås ihop till en bild för att uppnå liknande resultat. Hur man ska slå ihop bilderna beror på vilket resultat man vill uppnå.

Hej.

När det gäller Canon kameror tror jag bara det är 5d mark III som kan multiexponera i kameran. Men det kanske kommer komma mer i canonkameror i fortsättningen men som sagt Nikon har haft multiexponering i sina kameror länge. Jag tror inte canon 7d kan multiexponera men om den kan det borde det stå i manualen.

Man kan ju göra liknade effekt i photoshop, där man läger ihop två bilder men själv tycker jag inte man får samma känsla. Det man absolut missar är slumpen som man får när man fotar direkt i kameran. Det kan vara svårt att komma ihåg vad man hade på den första exponeringen speciellt om man fotar analogt för då kan man vänta en hel månad innan man tar nästa bild men i den digitala världen går det inte stänga av kameran mellan nästa bild så där måste nästa bild tas mer eller mindre på en gång. Man kan ju även göra fler en två exponeringar, det beror vilken kamera modell du har. Jag har verkligen fastnat för dubbelexponeringar, har främst jobbat analogt men nu har jag en digital nikon som kan dubbelexponera och det är så himla kul.

Ja, det stämmer att man kan få samma effekt med lång sluttar tid. Jag har testat den metoden men den var så himla krånglig att jag gav upp efter ett försök. Men med mer tålamod kan man nog få det att fungera men det svåra var att när du har satt på objektivloket och sen vill flytta kameran för att få en annan vy så vet du inte vad du har framför kameran så "nästa" bild blir i blindo och du kan inte direkt ställa skärpan. Jag kan tänka mig att den metod fungerar bäst på stillastående objekt alternativ en modell som flyttar på sig men man håller koll på avståendet. Men får man till det kan det säkert bli riktigt coola bilder, men mycket experimenterande krävs.

Senast ändrad:
Det går även att använda blixt med långa tider för liknade effekt. Då slår man ut blixten fler gånger under en exponering, Fotar man en modell som rör på armarna kan man få det att se ut att hen har flera armar tex. Då bra med en mörk bakgrund. där får man också experimentera.

Det går även att använda blixt med långa tider för liknade effekt. Då slår man ut blixten fler gånger under en exponering, Fotar man en modell som rör på armarna kan man få det att se ut att hen har flera armar tex. Då bra med en mörk bakgrund. där får man också experimentera.

Ja, lång slutartid och ett stroboskop i stället för blixt borde ge liknande resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar