Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Multiexponering 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

Hillsyde

Ny medlem
Jag har köpt en Canon 60D i dagarna och är nyfiken på det där med multiexponering som tydligen ska finnas i 60Dn men jag hittar inte funktionen, nån med en 60D som kan säga hur man bär sig åt? var själva funktionen i kameran är? Har letat och läst men har inte hittat ett dyft

Mvh
Gabriel
 
Jag har köpt en Canon 60D i dagarna och är nyfiken på det där med multiexponering som tydligen ska finnas i 60Dn men jag hittar inte funktionen, nån med en 60D som kan säga hur man bär sig åt? var själva funktionen i kameran är? Har letat och läst men har inte hittat ett dyft

Mvh
Gabriel

Det hittar du under andra meny-sidan. Det står Exp. komp./AEB och jämte ser du en exponeringsskala. Klicka på SET och vrid med den övre ratten, den vid avtryckaren. Då ser du två streck som rör sig bort från mitt. Sätt önskad variation. Tryck SET igen när du är klar.
 
Tjena gå in på menyn där du har exponeringskompensation. (andra menydelen)
Välj då första allternativet, "Exp. komp./AEB osv...." klicka "set" då kommer du in i den inställningen.
Vrid på en lilla ratten som sitter vid avtryckaren. Då får du "gafflingen" och kan välja Exp steg.
(Jag tror iaf att det är det som är multiexponering) :D¨

mvh Jonatan
¨
Stefan var visst snabbare vid tangenterna ;)
 
Nja

Tjena gå in på menyn där du har exponeringskompensation. (andra menydelen)
Välj då första allternativet, "Exp. komp./AEB osv...." klicka "set" då kommer du in i den inställningen.
Vrid på en lilla ratten som sitter vid avtryckaren. Då får du "gafflingen" och kan välja Exp steg.
(Jag tror iaf att det är det som är multiexponering) :D¨

mvh Jonatan
¨
Stefan var visst snabbare vid tangenterna ;)

Det du beskriver låter som vanlig gaffling av exponering. Multiexponering är när man kan välja 2 eller flera exponeringar på samma bildruta.
 
Och det går inte att göra med 60D heller, såvitt jag har sett, även om Canon den här gången lagt till lite fler lattjo-lajbanfunktioner än vad de brukat göra förr i tiden.
Men det är inte speciellt svårt att göra i efterbehandlingen.
 
Det du beskriver låter som vanlig gaffling av exponering. Multiexponering är när man kan välja 2 eller flera exponeringar på samma bildruta.

Jo jag vet att det är gaffling, men trodde faktiskt att det var samma sak som multiexponering :)
Men se där hade man tydligen fel! Tack för rättelsen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.