Bra sammanfattning.
En sak jag kan tillägga är att jag som gammal Netscapeanvändare (om nu 6 år är gammalt) stör mig på i IE är att varje gång man får något fel, en 404 t.ex. så laddar IE in en annan sida där det står
Då jag t.ex. använder mailen i Mozilla för att kolla Fotosidans bevakningsrapporter så är det ju smidigare att öppna bevakningslänkarna i samma program även om jag ju också har IE om någonting riktigt skulle balla ur.
För den obildade kan jag upplysa om att Mozilla är en open-sourceutveckling (eller snarare omskrivning) av Netscapes gamla Communicator (NS 4.x) som bland annat Netscape idag använder som bas för Netscape 6.x.
Vore det inte en ganska klockren "Fotosidan frågar" att kolla vilken webbläsare folk använder.
Jag kan tänka mig att andelen icke IE-användare kan vara rätt stor på en sån här sida med mycket bildfolk = förhållandevis mycket Mac.
Eller har Pyttemjuk tagit över där också?
Min personliga teori om IE:s "seger i webbläsarkriget" är att statistiken bättras på rejält av alla som sitter med datorer på jobbet/skolan där de inte får röra programvaran och paketdatorer hemma som IE kom installerat på (det ingår ju som bekant i Windows).
Därmed är det inte säkert att IE-användandet är lika allsmäktigt bland mer aktiva och engagerade internetanvändare som det är bland Svensson - (eller "average Joe"-) surfarna...
Om man har en sida som riktar sig mot mer tekniska datoranvändare så bör man definitivt akta sig för att begränsa sig genom lathet.
Fotosidan hamnar väl i det avseendet någonstanns mitt emellan
www.programmersheaven.com och
http://www.ahlens.com/.
Men det är iofs. bara min teori...