Lär inte hända. Avi är bara ett container-format, precis som t ex mkv. Det är inte filformatet som är det intressanta utan vilken codec som videoslingan i filen använder.
mjo, jag är ganska övertygad, framförallt om man funderar på att överge Windows en dag... Och jag vet mycket väl om hur AVI fungerar. Nämnde kodek i parentesen.
Men ok, loong story --- AVI (container/wrapper/behållare) må vara populärt av gammal hävd, men faktum är att AVI är just ett gammalt format, byggt för det som då hette Video For Windows (idag typ nerlagt.. tadaa..) och med dåligt stöd för idag bl.a. moderna komprimeringsstandarder (aka codecs) och har dåligt "native" stöd på andra plattformar än Windows (likt Microsofts andra försök; .WMV-formatet), oavsett kodek.
Alltså "Filformat" generellt, är inte universellt. AVI är som ni säger "bara ett container-format", ja korrekt, men det innebär ju inte att den klara alla kodeks. Den klarar bara vissa kodeks. AVI har sina, MOV har sina, MKV har sina, MP4 har sina,...osv. Alla har de sina begränsningar. Vissa kan mer, vissa kan mindre. Vissa är nya och klarar moderna kodeks och spelar upp video idag, Vissa, t.ex. AVI tillhör kategorin "gammal", den utvecklades först i början på 90 talet, och har flera begränsningar. För de som gillar tekniska specar så bara googla lite.
Det går faktiskt att trycka in massa olika kodeks med hjälp av FourCC-hack, men det är lite hjärt-lungräddning på formatet tycker jag.
Hur många apparater idag skapar AVI-filer? Hur många inom mediaindustrin jobbar med AVI? .. Inte många, det finns en anledning till det. Och tittar man på hur konverteringsprogrammen ser ut idag, är det mycket "AVI to format X" och inte tvärtom efterfrågas, även det givetvis finns. Troligen mest för att man är van vid just AVI och känner sig trygg med det.
Jag skulle påstå att, AVI är idag främst en bärare av DivX/Xvid, som sen enligt min uppfattning är rena bärare av rippade biofilmer. Dvs. inget man har till att redigera med, eller t.ex. streama på nätet med.
Jag kan just nu bara minnas Nikon D3s/D300s som de senaste kamerorna som sparade i AVI. (vilket de fick lite skit för. Även fast det nog var MJPEG-kodeken man gnällde mest på) Matrox hade väl några burkar också som skapade AVI...? tror jag.. lämnar det osagt. Det var ett tag sen jag kollade. Sidan nu säger inte så mycket om AVI.
Jag googlade annars nyss och hittade någon obskyr liten konsument-videokamera som faktiskt gjorde AVI-filer med h264 i sig. ...kameran hade jag aldrig hört talas om innan, och den säljs av Lidl(?!). Det säger väl det mesta för mig iaf. Men den kanske är skitbra?
Den enda bra komprimeringen jag känner till med AVI (utöver kanske kanske möjligen MJPEG) är Cineform, som dock använder FOURCC-metoden. Bra format för övrigt att redigera i. Så har man Cineforms kodek installerad så rekommenderar jag den.
anyways.. long story short, --- AVI funkar fint idag med rätt kodek, framför allt på Windows. Men personligen skulle jag inte spara mina egna produktioner i det formatet, oavsett kodek.