Pickamela
Aktiv medlem
Jag har problem med min Minolta Dual Scan II, det blir små vita ränder när jag scannat negativ färgfilm, ser ut som repor. Jag har bara hanterat negativen när jag lade ner dem i hållaren, och kan inte ha repat alla bilder. Ränderna är inte på samma ställe, utan varierar i längd och position. Kan detta vara något fel i scanningen eller är de någon på Fuji som har klåpat sig? Vill ha hjälp innan jag reklamerar framkallningen.
Dual II har inte ICE, vilket jag saknar oerhört, men jag har hört om något i Photoshop som ska ha samma funktion, som man kan ladda ner som tillval eller liknande. Tänker givetvis inte på kloningsverktyget, att ta bort allt damm med det är för tidskrävande. Är det någon som kan hjälpa mig?
Dual II har inte ICE, vilket jag saknar oerhört, men jag har hört om något i Photoshop som ska ha samma funktion, som man kan ladda ner som tillval eller liknande. Tänker givetvis inte på kloningsverktyget, att ta bort allt damm med det är för tidskrävande. Är det någon som kan hjälpa mig?