Annons

Motsvarande 50 mm på APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)

bateau

Medlem
Jag har ett 50mm f/1.8 som jag tycker tar fantastiska kort, och jag alskar den snabba(sager man sa?) blandaren. Men jag ar lite missnojd med att 50mm ju blir motsvarande 80-nanting mm pa min 500D, samt att af ar ratt sa langsam.

Jag gillar hur 50mm ser ut pa 35mm-kameror, och skulle garna ha ett objektiv i motsvarande den fasta brannvidden. Borde val bli 35mm eller 28mm?
Om jag nu vill ta ett steg (obs: ETT steg, jag har inte rad med L-series eller nagot sant) upp i byggkvalitet, och med battre (och garna tystare) AF. Vad har jag for alternativ? Haller de samma bildkvalitet som jag tycker att mitt 50mm anda gor?

Hittade jag ett som uppfyllde de kraven skulle det nog sitta pa hela tiden.

Tack pa forhand!
 
tack for alla tips!

sigmas 30mm (som verkar intressant...) hittar jag, men inte 35. Lanka?

canons 35mm (inte L) kanns som ett bra alternativ annars... ingen som har nagra klagomal pa den?
 
nu blev jag sugen pa sigman, verkar valdigt prisvard, har hsm, och hamnar sjukt nara 50mm med 1.6x.

MEN: jag funderar pa att kopa det nar jag aker till usa om en manad, det ar ju sa billigt dar, 2800sek. problemet ar att nar jag laser recensionerna pa fs sa verkar det som att kompabiliteten med canon och hur bra af den levererar kan variera kraftigt mellan olika exemplar.

stammer detta, och ar det isf dumt att kopa i usa? jag kan ju inte direkt ga tillbaka till butiken och klaga.. ar det mojligt att klaga hos sigma sverige senare?

borde jag satsa pa ett av canons egna, for att minska risken att det brakar med mitt canonhus?

ursakta for alla miljoner fragor.
 
sa jag ar illa ute om den brakar med kameran mao?

Då får du antingen skeppa tillbaka det till USA, eller lämna in det för service mot löpnade räkning hos Tura (eller annan part), ja.

Naturligtvis finns det en möjlighet att Tura tar det som goodvill, men det skall man ju näppeligen räkna med.
 
borde jag satsa pa ett av canons egna, for att minska risken att det brakar med mitt canonhus?

ursakta for alla miljoner fragor.

Om du har ett Canonobjektiv på en Canonkamera så kan du ju alltid lämna in allt till ett Cabnoncenter, och de kommer att justera prylarna så de lirar snyggt tillsammans.

Men tredjepartgluggarna är inte _dåliga_.
 
Då får du antingen skeppa tillbaka det till USA, eller lämna in det för service mot löpnade räkning hos Tura (eller annan part), ja.

Naturligtvis finns det en möjlighet att Tura tar det som goodvill, men det skall man ju näppeligen räkna med.

men det ar alltsa mojligt att fa kompabilitetsproblem fixade fran sverige, om an mot en avgift? det ar inte helt kort om det skulle vara nagot?
 
men det ar alltsa mojligt att fa kompabilitetsproblem fixade fran sverige, om an mot en avgift? det ar inte helt kort om det skulle vara nagot?

Jadå, Tura har en kapabel serviceverkstad i Kungsbacka. Det de inte kan fixa själva kan de skicka till Sigma.

Däremot så skall man ju se upp med _risken_ att vissa funktioner i objektiven helt enkelt inte funkar med vissa kameror med tredjepartsobjektiv/blixtar/annat.

SOm exempel hade jag ett Tamronobjektiv till min Nikon D700. Med detta objektiv monterat så fungerade inte AF-belysningen om man hade en extern blixt monterad. Detta beroende på att mjukvaran i objektivet inte var helt kompatibel,

Detta fixades i en senare version av objektivet, men vi som hade den tidigare versionen fick inte problemet åtgärdat.

Men, jag tror sånt hör till undantagsfallen.
 
tack for alla tips!

sigmas 30mm (som verkar intressant...) hittar jag, men inte 35. Lanka?

canons 35mm (inte L) kanns som ett bra alternativ annars... ingen som har nagra klagomal pa den?

Har haft båda. :) Sigma 30/1.4 är kanon om du får ett som funkar bra. Canon 35/2 känns lite gammalt och plastigt och autofokus är aningen högljutt, men det är skarpt och fint och relativt billigt.

Mitt egna val blev till slut Tokina 35/2.8 macro dock. Inte alls snabbt men ger 1:1 macro och är otroligt skarpt.
 
okej.

nu star det mellan:

  • sigmas ex 30mm f/1.4 dc hsm, som verkar leverera battre resultat OM man far en som inte brakar med kamerahuset. f/1.4 ar ju skitkul dessutom.
  • canons ef 28mm f/1.8 usm, som enligt andra verkar leverera bra resultat (men inte lika bra som sigma eller?), funkar mer troligen bra med huset, och med eventuella framtida fullformatare. inte riktigt lika ljuskansligt

¿vilket ska man valja?

mailade f.o. sigmas importor i skandinavien, som sa att de har varldsgaranti.
 
Tura fixar fokus på garanti oavsett var det är köpt. Du får dock stå för frakten till Tura. Frakten tillbaka står de för.
 
Likheterna är större än skillnaderna så du bör kunna bli lika nöjd med vilken som. Köp den du tror passar dig bäst.

Måste du ha 1.4 köp Sigma
Vill du ha bästa känsla och AF köp Canon

Skillnaden mellan 1,4 och 1,8 är ett steg. Dagens kameror klara lätt att öka ISO ett steg utan större problem. Köp EF 28/1,8 i USA så får du ett bra objektiv och ett tryggt köp.
 
Sigmas 28/1.8 fick ju toppresultat i tidningen Fotos senaste nummer. Kungsholmsfoto tar bara 2995 kr för den till Canon, ett fynd, klart bättre testresultat än för 30/1.4, fast såklart lite ljussvagare, större och klumpigare samt ingen ultraljudsmotor.
 
Skillnaden mellan 1,4 och 1,8 är ett steg. Dagens kameror klara lätt att öka ISO ett steg utan större problem. Köp EF 28/1,8 i USA så får du ett bra objektiv och ett tryggt köp.

Ett halvt steg till och med. Om du inte behöver korta tider eller kommer använda det mycket i svagt ljus spelar skillnaden ingen större roll.
 
hm, okej.

kommer jag fa battre optisk kvalitiet pa ett objektiv i samma prisklass fast utan usm-motor? for det drar val upp priset en del att de har sadan?

och kommer nagon av dessa overprestera min (legendariska :D) 50mm f/1.8 II?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.