Mot detta ni beskriver så kan jag aldrig tro att en bild där jag har min egen pojke i fokus, som kör framåt, så hans ansikte är knivskarpt i bild, men där man samtidigt ser ryggtavlan på den kille i motståndarlaget han kämpar mot min pojke, skulle vara olaglig att publicera enligt GDPR. Man ser dock också numret på ryggen på motståndaren. Det var detta som startade upp hela frågeställningen. Han jag pratade med menade att bilden blir en personuppgift i och med att du kan gå in i laguppställningen och koppla ihop nummer med namn. (Denna laguppställning förs online och är öppen för hela värden att ta del av. ). Det skulle då, enligt honom, gå emot GDPR att publicera denna bild tex på facebook utan denna motståndares föräldrars samtycke?
Registret över laguppställningen, med nummer och namn, faller också under GDPR och exakt hur man kan motivera att det ska vara öppet för alla att ta del av kan jag inte säga på rak arm, men det finns 6-7 undantag i GDPR som gör att det överhuvudtaget går att föra personregister. Förmodligen lutar sig idrottsklubben mot något av de undantagen.
Du kan åberopa det konstnärliga, eller kanske det journalistiska, undantaget för att publicera den bild du beskriver. Ja, det är en personuppgift, men GDPR förbjuder alltså inte publicering av alla personuppgifter utan undantag. Det finns, som jag nämnde ovan, en hel rad undantag.
Har läst på lite mer och förstår att allmän plats är något som också kan vara avgörande för sådant här! Då undrar jag om det är någon som vet om en ishall räknas som allmän plats?
En ishall skulle kunna jämställas med allmän plats (eller offentlig plats som det för det mesta heter numera) om det kan anses vara en plats dit allmänheten äger tillträde. Om ishallen bara är öppen för klubbmedlemmar så räknas den inte som en offentlig plats.
Lagen förbjuder dock inte fotografering på något ytterligare sätt förutom de tre punkterna jag listade i inlägg #18. Det är alltså fullt tillåtet att fotografera på privat område. Fastighetsägaren, eller dennes ombud, kan dock ställa som villkor för att få vara på platsen att man inte fotograferar. Det är inget speciellt för fotografering utan fastighetsägaren får ställa (i stort sett) vilka villkor som helst, t.ex. att man måste ha på sig en gul mössa för att få vara där.
Men innan ett sådant villkor har meddelats går det bra att fotografera. När/om villkoret meddelas måste man upphöra med fotograferingen eller lämna platsen. Redan tagna bilder får ingen, varken fastighetsägaren eller polisen, radera.