Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motosport fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
VM

Jag plåtade på en VM-final i Tibro och gick runt varje kurva med kameran, fast det kanske är hårdare regler numer. Van den Berk vann.

Återigen. SM i Motocross - kontakta Racexzone och du får ett ackrediteringskort vid grinden. VM som Uddevalla, jo dom har kontrakt i tre år till, kontakta VM organisationen, inte Uddevalla utan Youthstream. Dorna skickade pressacket till oss utan probs.
Mindre tävlingar, kontakta tävlingsledningen säg vem du är och ta gärna med dig en väst eller liknande.

Respektera presskorten

Jag vill bestämt avråda från att skaffa fejkade presskort. Ett presskort är ett viktig yrkesbevis för oss yrkesverksamma journalister. Det skulle bli så otroligt besvärligare om det dör upp en massa presskort. Det skulle innebära att alla arrangörer tvingades införa ackrediteringssystem med krav på förbokning. Presskortet skulle blir värdelöst.

Presskort inte nödvändigt
Om du är intresserad av att plåta på motortävlingar i Sverige är det nog i stort sett bara STCC som det kan vara klurigt att få plåta utan presskort. Men även där är det säkert möjligt att få plåta om man är ute i god tid och kanske kan hänvisa till någon hemsida med sina bilder. Det gäller att visa sig seriös helt enkelt.

Jag har flera gånger plåtar på konserter framför scen och på motortävlingar (även STCC) utan presskort.

Re: Respektera presskorten

froderberg skrev:
Jag vill bestämt avråda från att skaffa fejkade presskort. Ett presskort är ett viktig yrkesbevis för oss yrkesverksamma journalister. Det skulle bli så otroligt besvärligare om det dör upp en massa presskort. Det skulle innebära att alla arrangörer tvingades införa ackrediteringssystem med krav på förbokning. Presskortet skulle blir värdelöst.

Presskort inte nödvändigt
Om du är intresserad av att plåta på motortävlingar i Sverige är det nog i stort sett bara STCC som det kan vara klurigt att få plåta utan presskort. Men även där är det säkert möjligt att få plåta om man är ute i god tid och kanske kan hänvisa till någon hemsida med sina bilder. Det gäller att visa sig seriös helt enkelt.

Jag har flera gånger plåtar på konserter framför scen och på motortävlingar (även STCC) utan presskort.

det är klart man ska vara seriös !
Jag respekterar fotografers utbildningar mm
men söker ett kortare drag att få ett presskort eller liknande! Men nu har jag ju många tips att gå på
Få tacka alla för hjälpen ( Fotosidan e kanon) !!

Kanske på sin plats att göra ett klargörande angående Media´s presskort.
När jag sökte mitt kort så var jag tvungen att bevisa att jag var yrkesverksam fotograf, detta genom att tjäna typ två basbelopp per år på mitt fotograferande, registeringsbevis på mitt företag samt två av varandra oberoende personer som kunde påvisa att jag allt detta var sant.
Reglerna är liknande de som SJF har, bara för att det skall vara seriöst.

Det var allt att jag hade att säga om detta med presskort, håller med frödeberg. Undvik att skaffa fejkkort, kolla med arrangören istället. Eller skaffa Svenska bilsportsförbundets Mediakort så kommer du garanterat in på allt som har med bilsport att göra.

Ilkka

Anledningen att SIF behöver få utfärda presskort är att många anställda (främst teknikpersonal) inom Sveriges Radio och Sveriges Televivion är anslutna till SIF. När det gäller radio och tv är ju tekniker också en förutsättning för journalistiskt arbete och för att de ska kunna komma in på t ex riksdagen krävs det presskort.

Att flera organisationer får utfärda presskort innebär inte att det är okéj att slänga sig med presskort hur som helst. Det finns faktiskt en anledning till varför de finns och behövs - och det är inte för att komma in gratis på ställen.

Skulle mängder av vanligt folk skaffa presskort skulle alla presskort bli värdelösa och ackrediteringssytem införas på alla ställen.

Alexgbg skrev:
Om nu vem som helst får ha presskort varför finns det en certifieringskommitté för svenska pressort?

Bevarandet av skråväsendet... alla är rädda om sina revir. Men visst har Magnus en poäng i att presskort blir "värdelösa" om alla springer runt o viftar med dem i tid o otid.

Ska kortet gälla som legitimation gäller speciella krav, men annars är du i din fulla rätt att tillverka ett inplastat kort som säger att du arbetar på http://minhemsidamedallafinabilder.com om du gör det.

Om det sen betyder att du blir insläppt någonstans där fotorestriktioner råder är upp till aktuell värd. Men det tryckta ordet har stor makt, speciellt om det är inplastat *s*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar