Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motosport fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

massemus

Avslutat medlemskap
Tjenis !
Jag undrar hur man gör för att kunna fota på ställen där alla andra pressfotografer får gå omkring hur som helst på en Motocross tävling !
Oftast behöver man press kort eller liknande !
Hur kommer man förbi detta , eller hur skall man gå till väga ??
Utbildning för att få ngt pass eller ??
Hjälp mig !
jag plåtar mkt för olikas hemsidor o dyl..

Ta i god tid före tävlingen kontakt med klubben ifråga som anordnar det hela och berätta vad du vill ta bilder till. Vanligtvis ger dom dig tillträde utan problem om det hela låter seriöst.

Större tävlingar blir nog svårare. Då bör du ha någon form av presskort.

Men det går att fixa presskort även utan journalistutbildning. Vanligtvis genom något mediaföretag.

Presskort finns dock i många former, se här tex: http://www.presskort.org/

eller sök på google...

Hmm, det där känns lite skumt, speciellt att det står ID confirmed på det men att det inte är godkänns som id-kort i sverige.

Det finns heller inga uppgifter under varken telefon eller registrator för webadressen, jag kan kolla skattemyndigheten och kronofogden i morgon. Men det känns som det är en privatperson som skor sig lite extra. Och är det någon som synar så var noga med att inte försöka passa det som ett ID-kort, jag tror att förfalskning av identitetshandling kan vara lite jobbigt att bli sittande med.

Det kanske inte är så illa, men det ENDA sättet dom har sin kontakt via är mailen på sidan, dom har inte ens någon administrativ kontakt för webben. Och hämtar du väl ut det mot postförskott, vad säger att det inte är en tomt brev.

Jag har kollat runt lite, adressen var från början, http://go.to/presskort, och ligger under http://www.algonet.se/~futura/, det är tydligen inte olagligt att utfärda presskort, men därimot tror jag det kan vara pyrt om någon försöker passa av dom som en "id" handling, då det är ganska likt. Samt att vem som helst kan väl neka hur dom vill då det inte finns någon som helst anslutning till ett pressförbund eller dylikt. Människan verkar också ha ökat priset med 300kr sedan den fick lite skriveren i samband med att några terrorister blev tagna med presskort på sig och artickeln nämde att det går att få presskort väldigt enkelt.

Senast ändrad:
Jag menade nu inte något specifikt med just denna länk, det finns massor, känns denna mer seriös? dom har adress: http://home.pi.se/media/presskort.pdf

Jag hade själv ett flertal presskort av denna typ på 70-80 talet som utfärdades av de tidningar man jobbade med.

Skillnaden emot "riktiga förbundskort" var ju att hela familjen inte alltid kom in gratis på grönan eller förbi kön på Operabaren. De har dock aldrig gällt som IDkort vilket är något helt annat.

Men på något motorevenemang, tävling, mässa mm har jag aldrig blivit ifrågasatt eller hindrad att komma in.

Det kanske är andra regler idag, men det är ju synd om man inte kan ta bilder utan att vara fackligt ansluten journalist.

Det är inte meningen att racka ner på någon, tycker bara att just den siten känns lite som om enda syftet är att en privatperson ska sko sig lite extra. Och att just kortet liknar ett ID-kort. Vad jag sett så finns det andra presskort som fortfarande är förbundskort, men inte det minsta liknar ett idkort. Det är i första hand liknelsen med ett ID-kort jag tycker "luktar illa" om jag får uttrycka mig så.

Att en tidning kan utfärda ett presskort anser jag vara till viss del självklart, det är ju det dom är till för, men då finns det ett syfte för det.

Sen att jag tycker att seriösa fotografer borde tillåtas i fotodiken och områden avsedda för detta utan att behöva ha ett presskort är också en sak.

Undrar vad som krävs för att tillverka ett presskort utan att det blir olagligt, antaglien inte mycket. Troligen går det väl att göra ett själv utan större problem så länge som man kan nyttja en lamineringsmaskin. Vad är då skillnaden mellan det man köper och ett jag gör själv.

Kontakta arrangörerna, då är det aldrig några problem. SM tävlingar kontakta www.racexzone.com, VM i Uddevalla, kontakta www.motogp.com.

Vi fick två presskort på SM och ett i Uddevalla. Dorna som kör VM i år byts till nästa år ut mot Youthstream så det blir intressant att se hur dom gör. Dorna kollade vår sajt och sen var det inga problem. Vi fick lägga in två banners, det var det enda. RaceXzone var bara att ringa upp så var saken biff.

På mindre tävlingar, kontakta tävlingledningen. Har du en väst så ta med den så funktionärerna vet vad du gör. Har aldrig varit några problem

Jag har aldrig haft någon nytta av mitt presskort, i den meningen att det har givit mig tillträde till förbjudet område.
När jag plåtar på motorevenemang brukar det funka finfint med att anmäla min ankomst och mina avsikter innan start.
Större evenemang kräver oftast ackreditering.

För en ren hobbyfotograf kan det bli svårare att få tillträde inanför avspärrningarna. Det har bland annat med försäkringar att göra.
Arrangören har sin banlicens som tydligt markerar var folk får befinna sig. Pressfolk undantaget, som är försäkrade genom arbetsgivaren.

Vem tar det ekonomiska ansvaret för en hobbyfotograf som blir påkörd?

Damocles skrev:

Att en tidning kan utfärda ett presskort anser jag vara till viss del självklart, det är ju det dom är till för, men då finns det ett syfte för det.
Undrar vad som krävs för att tillverka ett presskort utan att det blir olagligt, antaglien inte mycket. Troligen går det väl att göra ett själv utan större problem så länge som man kan nyttja en lamineringsmaskin. Vad är då skillnaden mellan det man köper och ett jag gör själv.

Jag vet som sagt inte hur det är idag, men förr var det i princip bara starta ett mediaföretag och sedan utfärda korten själv via de företag som pressade korten.

Fungerar förmodligen även med en internet-tidning, eller som frilansfotograf bara det finns en bolagsform i botten.

Att göra dem själv kanske inte är så lyckat, även om jag tror det skulle fungera, men om man kan köpa via ovan nämda länkar så har man nog ryggen mer fri om något skulle hända.

Kan kanske som nämts ovan, vara en ren ansvars/försäkringsfråga, om det händer fotografen något.

Damocles skrev:

Det finns inga olagliga presskort...

Nej, det finns nog inga olagliga presskort, men däremot godkända presskort. Dessa utfärdas av SJF, PFK, BLF och (tror jag) SFF. Dom tillverkas av ett och samma ID-kortföretag och är godkända ID-kort. Men trots det garanterar dom knappast tillträde till olika evenemang. Oftast är det ackreditering som gäller, i alla fall bland bilsportarrangemang, och jag tror att om Du, Magnus, jobbar seriöst med bilder till hemsidor och dyl. och dessutom kan styrka det genom uppdragsgivare så har arrangören svårt att neka dig tillträde att fotografera på banområdet.

jag menade nu inte något specifikt med just denna länk, det finns massor, känns denna mer seriös? dom har adress: http://home.pi.se/media/presskort.pdf

Organisationen/föreningen Media är seriösa, är själv medlem där sedan starten och tycker som flertalet av oss "medianer". Att alla vill inte vara med i den stora draken SJF "Svenska Journalist Förbundet". Som själva anser att ha all rätt att utfärda preskort.
Är frilansfotograf och egen företagare, blev väldigt illa bemött av SJF medlemmar när jag sökte medlemskap. Hittade då "Media" och det har funkat. Så det känns lite som en spark på smalbenet.

till Magnus A;
Men det är väl som vid de flesta liknande tillställningar och råd du fått av de andra som svarat, snacka med arrangörerna så brukar det både lösa och löna sig.
Ilkka

Finland skrev:
jag menade nu inte något specifikt med just denna länk, det finns massor, känns denna mer seriös? dom har adress: http://home.pi.se/media/presskort.pdf

Organisationen/föreningen Media är seriösa, är själv medlem där sedan starten och tycker som flertalet av oss "medianer". Att alla vill inte vara med i den stora draken SJF "Svenska Journalist Förbundet". Som själva anser att ha all rätt att utfärda preskort.
Är frilansfotograf och egen företagare, blev väldigt illa bemött av SJF medlemmar när jag sökte medlemskap. Hittade då "Media" och det har funkat. Så det känns lite som en spark på smalbenet.

Ilkka

Sorry Ilkka och Media!
Detta var link nummer 2 på Googlesökning presskort, tog den bara som ett nytt exempel.
(tar inga fler nu ;), lovar.

Ingen skugga skall falla över vare sig dig eller föreningen Media. Eller mitt tidigare exempel.

Detta å andra sidan, kanske är den förening som Magnus och andra frilansfotografer kan ansluta sig till för att få ett presskort.

Det var ju spännande med en media-förening / organisation som inte har uppdaterat sin hemsidan sedan -99.
Hur ser verksamheten ut idag?

Kan detta gå ?

Gunnar D skrev:
Det var ju spännande med en media-förening / organisation som inte har uppdaterat sin hemsidan sedan -99.
Hur ser verksamheten ut idag?

Så ni menar att jag kan försöka att söka ID genom att fylla i ansökan under Föreningen Media, Stockholm ??
Men vad ska jag skriva för jobb, när jag inte är journalist men ändå lägger all min tid/pengar på Fotandet ?
Jag har ingen utbildning på foto, endast självlärd!
Men ändå vill jag åt ett hederligt presskort...

Tryck upp en snygg jacka med texten FOTOGRAF på ryggen. Plasta in ett kort där det står att du är fotograf, komplettera med ditt personnummer o en käck stämpel. Det är inte olagligt.

Sen är det upp till varje arrangör att "godkänna" din närvaro. Fotograf är ingen skyddad titel, precis som vi alla kan titulera oss "Jurist" kan vi alla kalla oss fotograf. (Advokat är däremot en skyddad titel...)

Fast att tala med arrangören är mycket seriösare förstås *s*

KGS skrev:
Tryck upp en snygg jacka med texten FOTOGRAF på ryggen. Plasta in ett kort där det står att du är fotograf, komplettera med ditt personnummer o en käck stämpel. Det är inte olagligt.

Sen är det upp till varje arrangör att "godkänna" din närvaro. Fotograf är ingen skyddad titel, precis som vi alla kan titulera oss "Jurist" kan vi alla kalla oss fotograf. (Advokat är däremot en skyddad titel...)

Fast att tala med arrangören är mycket seriösare förstås *s*

Ja det verkar lite oseriöst !!
Finns det inget som är bättre ?
Ngt ställe / Förening man kan binda sig till och få ett presskort, så känner man sig lite lugnare till mods !
Måsta man ha utbildning/ journalist bakgrund !
Fler tips mottages.....

massemus skrev:
Ja det verkar lite oseriöst !!
Finns det inget som är bättre ?
Ngt ställe / Förening man kan binda sig till och få ett presskort, så känner man sig lite lugnare till mods !
Måsta man ha utbildning/ journalist bakgrund !
Fler tips mottages.....

fotosidan.se är väl en utmärkt förening, gör medlemskort till alla silver o guldmedlemmar t ex... annars finns ju Mosebacke Fotografiska sällskap. De har möte imorgon om jag minns rätt...

KGS skrev:
fotosidan.se är väl en utmärkt förening, gör medlemskort till alla silver o guldmedlemmar t ex... annars finns ju Mosebacke Fotografiska sällskap. De har möte imorgon om jag minns rätt...

Om du ska till mötet, kan du väl ta upp det !!
I så fall får jag tacka dig väldigt mkt ..

massemus skrev:
Om du ska till mötet, kan du väl ta upp det !!
I så fall får jag tacka dig väldigt mkt ..

Nä tyvärr, har problem med bilen, annars vore en resa till Stockholm en utsökt utflykt imorgon. Alla fotobollsflickor som ska hyllas i byn t ex... men kolla i tråden som handlar om fototräffar så hittar du gott om folk som ska delta!

Jag ska se om jag orkar gå dit, haft otroligt mycket denna vecka, vore ju inte en helt dum ide att trycka upp någon sort presskort till självkostnadspris. Sen är det väl upp till var och en att se till att dom är försäkrade om dom går på riskfyllda evenemang.

Vet att SIF utfärdar godkända presskort också, bland annat för att anställda på sveriges radio och tv inte alltid kunde vara med i SJF.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar