Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motorsport objektiv!?

Produkter
(logga in för att koppla)

rallipics

Aktiv medlem
Hej alla "vänner" ;)

Jag har en fråga angående telezoom objektiv för motorsport fotografering?

Jag fotograferar en hel del motorsport och har undrar om jag bör sattsa på ett VR objektiv? eller ett objektiv typ 2,8? objektivet ska va i typ 70-300mm. har för tillfället ett 70-300 4,5-6G

Hoppas på en guidning i denna objektiv jungel!

Mvh. Nicklas
 
Tjenare!
Jag använder ett 70-300mm VR och det duger gott till mitt fotograferande och kunnande för tillfället.

Dock vill jag ändå säga att när plånboken tillåter så blir det ett 70-200 f2.8 VR och en telekonverter typ Tc-17e.
 
VR är inget du har nytta utav för motorsport, ljustyrka därimot är väldigt bra, om du tycker Nikons sportzoom är dyr så har Sigma en billigare med samma ljustyrka.

/kent
 
Senast ändrad:
Vet inte om jag är ute och seglar? Men jag använder ett 28-135 f/3,5 IS USM till rallycross.
motocross,folkrace och det täcker hela banan i regel, ljuset räcker alltid till.
Fördelen är att det inte blir för "trångt" vid närbilder, man ska ju ha lite luft framför aktörerna.
Körde med ett 70-300 IS USM tidigare, men då fick inte motiven platts och backade man kom det ofta en massa skräp imellan.
Dom här bantyperna är ju väldigt överskådliga i regel och är man ute i tid och rekar så räcker zomomfånget på 28-135mm.
70-300 fyller kanske sin funktion på typ Knutstorp o dyl, men även där finns massor av panoreringshinder.

Mvh K Gaffron
 
Bokeh skrev:
VR är inget du har nytta utav för motorsport, ljustyrka därimot är väldigt bra, om du tycker Nikons sportzoom är dyr så har Sigma en billigare med samma ljustyrka.

/kent

Jag tycker snarare tvärt om. Det är inte många gånger ljuset inte räcker till dagtid. Med VR/IS kan man däremot få till snygga panoreringar. Och skulle ljuset vara dåligt så behöver man ett ganska bra hus om det ska pricka fokusen rätt på f/2.8.
 
StaffanH skrev:
Jag tycker snarare tvärt om. Det är inte många gånger ljuset inte räcker till dagtid.

Både ja och nej. Det beror lite på hur man vill skapa bilden. Vill man tex frysa rörelsen på en rallybil som sprutar ofantliga mängder grus så måste man ha hyffsat snabba tider och här kan ljusstyrkan vara bra om det är dåligt ljus (grådassigt väder, sent/tidigt på dagen etc)
 
Visst finns det tillfällen då ljuset inte räcker till men under dagtid är det mycket sällan (för min del iaf). Ljusstarka objektiv är aldrig fel, förutom när man ska släpa dem med sig, men personligen så använder jag iaf IS oftare än vad jag använder största bländare.
 
Hmmm !!!!! IS (VR) funkar väl inte på rörliga motiv, ok, fotar du rallybilar som står prkerad så är det väl bra.

kent
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.