Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motorsport,allround objektiv förlag.

Produkter
(logga in för att koppla)

D_rider

Medlem
Hej jag hade till vintern tänkt att fota ganska mycket skoteråkning, rally kanske lite skidåkning och överlag ganska mycket motorsporter, helt enkelt ett allround obejktiv som kan användas så väl sommmar som vinter.

Så jag undrar om ni kan tipsa om något objektiv som passar till dessa användarmål. Sen är jag fortfarande studerande så min budget är inte så stor, men mellan 1500-3500 ungefär. Jag har en Nikon D40 så det måste vara ett objektiv med inbyggd motor.

Kan även säga att jag bara har kört med orginal 18-55 kitobjektivet, så jag har inget att gämföra emot.

Finns det några objektiv i den klassen som det går att få till såna hära resultat ungefär, eller är det omöjligt i den prisklassen?http://www.flickr.com/photos/durielz/2438629876/sizes/o/

//Tobias
 
Senast ändrad:
för dig så är det nog två alternativ som gäller antingen en 55-200 vr
eller ett 70-300 vr det senare är ett klart bättre objektiv men också lite över vad du skriver det får kosta men jag skulle satsa på det i alla fall och då hellre ett beg än att låta bli.
I vår vår sol och snö så lär det klara av att få tillräckligt korta slutar tider för att få skärpa utan problem.
 
Håller på ett beg 70-300 vr(runt 3500) eftersom autofokusen är snabbare på den än 55-200 och eftersom du vill plåta motorsport så kommer du vilja ha snabbt autofokus :) Men förmodligen kommer inget av objektiven funka riktigt bra till det där men har man begränsad budget är det helt klart bättre än ett 18-55 :)
 
Okej, men så ni menar att det inte går att få såna dära klockrena bilder med något objektiv under 5000? som tillexempel den där bilden jag länkade.

Sen sen undrar jag hur står Sigma AF OS 18-200/3,5-6,3 DC till Nikon AF(HSM) mot 70-300 vr, är det som natt och dag eller?

//Tobias
 
Har ingen direkt erfarenhet men det borde ju vara möjligt med 70-300 vr men sigmat kan du nog räkna bort eftersom att alla superzoom är optiska kompromisser och är inte så skarpa.

Men om du är beredd att lägga ut lite till finns ju Sigmas och Tamrons 70-200 2,8 som är ganska bra fast har olika fördelar sigmat har hsm(snabbare autofokus) men sämre skärpa och Tamrons är skarpare(skarpare än Canons 70-200 4L is vilket är bra skarpt) men har sämre autofokus (jämförelse hittar du på Cyberphotos hemsida)
 
Fin bild där^. Men om jag som jag säger att jag vill ha ett bra objektiv som fungerar för mina användingsområden överlag. Och så man, tillexempel kan vara borta en helg i fjällen och fota lite seriöst och komma hem med bra resultat. Då borde 70-300 vr vara ett bra val för mig, eller?

kolla på den där bilden jag tog som exempel i första inlägget, det är ungefär så jag vill att bildkvaliten ska vara, visst jag förstår ju att man inte får till en sådan varje kort men med ett 10 tal bilder + photoshop borde det väll gå att få till någon sådan?

Såg även att det fanns sådana objektiv på ebay för omkring 2500-3000, är det någon som har erfarenhet att köpa därifrån? Man har väll världsgarantin så det borde väll vara en möjlighet?

//Tobias
 
Rätt objektiv men har du räknat med tull å skatt ? man kan även förlora på att beställa utomlands;) Sen vet jag inte så mycket om batterigrepp till d40 förutom att det bara finns pirat och på några finns det inte ens avtryckare på vilket jag anser är värdelöst.

Men ska man ha ett 70-300 på en d40 så är det väll skönare med lite mer tyngd eftersom att den kommer bli väldigt framtung med det objektivet:)
 
Hej angående frakten och tullen och det så ska jag kolla upp det lite närmare men man brukar ju kunna skicka under"gåva" så slipper man ju tullen osv. Och angående batterigrepp så vet jag att det inte finns några äkta, men därimot så finns det ett grepp från USA som heter opteka som ska vara tillverkad på samma fabrik som nikon orginalgrepp. Den har ju självklart en vertikal knapp också + att den ska tydligen inte kännas plastig som de flesta kopierna gör. Här är batterigreppet tillsamans med en d40x och något större objektiv, tycker det såg ganska rejält ut faktiskt. http://www.youtube.com/watch?v=il6qNxR9fDI
 
om du köper från usa så kommer du säkert att åka på tull och moms min erfarenhet är att asiatiska firmor så är chansen att komma undan billigare större
här har tex en hong kong firma som dessutom är billigare
http://cgi.ebay.co.uk/New-Nikon-AF-...14&_trkparms=72:1432|66:2|65:12|39:1|240:1318

med 18000 köp och 99.6 nöjda borde det vara rätt riskfritt att handla
jag har köpt ett 18-200vr från hongkong inte den här firman utan det var från hongkong supplies och jag sparade ca 2000 på den när jag gjorde den affären jag fick betala lite moms och tull men det blev billigare än då.
 
Du behöver inga dyra objektiv för att skapa vinterbilder i sol. Problemen börjar när solen inte är med och ljusstyrkan inte räcker.

Nej man slipper inte tullen. sök i forumen och du hittar massor av trådar i ämnet.

Skippa batterigrepp och lägg pengarna på optik i stället.
Vad ska du med höjdavtryckare till??? du skall ju fota motorsport.
 
Hej tack för länken där, men såg att den är i pund, 308 pund är väll ungefär 3700kr + att man ska betala frakt, tull och moms på det så det blir dyrare än att köpa den här i Sverige.

Angående batterigreppet så var det i första hand för att kameran skulle bli lite mer stadig i handen och längre batteri tid.

Det här med tull och moms hur mycket tror ni det kan landa på?
Kommer ihåg att jag beställde någon tröja, lite klistermärken mm från Usa/Kanada föra julen och då hamnade tullen,momsen och frakten på 3-500kr ungefär. Sen det här med garantin, man har väll världsgaranti på nikon objektiven?

//Tobias
 
Senast ändrad:
jag såg att det var pund ser även att det andra är beg och på auktion så priset kan bli högre och att det står att han bara skickar in usa
du kan ju prova detta istället då är det i sverige och du riskerar inga extra avgifter
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=91438
beg pris i sverige borde inte ligga på mer än 3000 möjligen 3500 om den är väldigt ny men det är absolut max då man ka köpa den ny för 4500 i sverige,så att importera en ny är ingen ide man sparar för lite då ny priserna är ca 3700 både i usa och i asien plus frakt och tull o moms.
Du kan ju även prova den här auktionen den är i UK så där blir det ingen tull och moms.
http://cgi.ebay.co.uk/Nikon-Nikkor-...14&_trkparms=72:1432|66:2|65:12|39:1|240:1318
 
Senast ändrad:
Hej, såg nu att den länken jag länkade bara skickade inom USA.

Men därimot den där länken du länkade^ om den där beg i Sverige den såg ju riktigt bra ut, ska kolla upp den.

Men jag har kommit fram till att man tjänar inget på att beställa från USA, iaf inte på det där objektivet, om man inte har riktigt tur då.

//Tobias
 
Stjäl tråden lite här

Hej

Passar på att stjäla tråden lite grann , jag är också ute efter att komplettera kameraväskan lite.

Fotar också mest motorsport, har en Eos 350d och är nöjd med den, Har ett Canon 18 -55 och ett Sigma 70 - 300 som ja tycker funkar helt ok men vill ha nåt mer nu som en sen julklapp till mig själv.

Har funderat lite på ett sånt här

http://www.dustinhome.se/pd_5010053070.aspx

Nån som har nåt annat förslag, skulle behöva nåt som klarar av de lite dunkla ljuset nu när rallyvintern kommer i gång. :)

Är lite nybörjare på de här med objektiv så all hjälp tas tacksamt emot

Ps om de finns nåt billigare alternativ så är de ok också
 
Senast ändrad:
Jag personligen skulle hellre välja att köpa ett begat 70-200 f2,8 typ sigma eller tamron än att köpa ett canon 70-200 med f4,0..

Går att få ett sigma eller liknande för 4-5 tusen och för äldre varianter är priset ännu lägre.

Själv kör jag sigmas 70-200 f2.8 på ett 400D hus och är riktigt nöjd.

Men självklart är canons 70-200 f4, ett bra objektiv men hade jag verkligen kännt att jag vill ha ett canon 70-200 f4.4 så hade jag iaf valt varianten med IS.

Mvh Nicklas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.