Annons

Motordrivet objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

J-nut.

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Sitter i funderingar på att köpa ett macro-objektiv.
Undrar dock vad skillnaden mellan ett motordrivet och ej motordrivet objektiv är?

Är ute efter något upp till ca 4500, har sett att det inte finns så många som är billigare än så.
Kollat rundor lite på cyberphoto.se men nybörjare som man är blir jag inte riktigt klok på all fakta!

Vore tacksam för hjälp, och ber hjärtligt om ursäkt ifall en tråd av detta slag redan finns, i sådana fall har jag missat den.

Tack på förhand!

//Jonas N

Inbyggd autofokusmotor i objektivet gör att du kan få autofokus även med Nikons enklare instegsmodeller D40/D60 (som inte har sådan motor i kamerahuset), D80/D90 har motorn i huset så då behöver inte objektivet ha.

Okej!
Då är jag lite närmre förståelse!
D40x har inbyggd motor i kamerahuset väl? Är detta bara något jag fått för mig?

D40x har inbyggd motor i kamerahuset väl?
Nope: http://www.dpreview.com/reviews/NikonD40X/page2.asp
Läs noga under "Lens compability".

En annan fördel med motor i gluggen är att autofokus blir snabbare och tystare. Ska bli, iaf, det är inte alltid så.
Just angående makro är den allmänna visdomen att autofokus är tämligen meningslöst, eftersom skärpedjupet är så litet - det handlar mer om vilken del av motivet man vill ha i fokus.
Men det hindrar ju inte att man vill ha autofokus när objektivet används i icke-makrosituationer.

Nope: http://www.dpreview.com/reviews/NikonD40X/page2.asp
Läs noga under "Lens compability".

En annan fördel med motor i gluggen är att autofokus blir snabbare och tystare. Ska bli, iaf, det är inte alltid så.
Just angående makro är den allmänna visdomen att autofokus är tämligen meningslöst, eftersom skärpedjupet är så litet - det handlar mer om vilken del av motivet man vill ha i fokus.
Men det hindrar ju inte att man vill ha autofokus när objektivet används i icke-makrosituationer.

Fokushastigheten om motorn inte är inbygd hänger på kameran. Min D70 var väldigt långsam medans min D700 förmodligen fixar det snabbare än många inbygda fokusmotorer.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar