Annons

Motljusskyddet ivägen för blixten

Produkter
(logga in för att koppla)

roggelito

Medlem
Hallå! Jag kör ett Nikkor AF-S DX 18-70mm 1:3,5-4,5G ED på en Nikon D70 (kitobjektiv som följde med kameran). Har märkt att när jag sätter på motljusskyddet som följde med, och använder den inbyggda blixten, så blir det en ful halvcirkelformad skugga i bilden, ungefär två tredjedelar hög. Uppenbarligen skymmer motljusskyddet blixtljuset.

Någon annan som har samma problem, eller är det fel på mina grejer?

Idéer på hur det kan rättas till tas gärna emot.
 
ja så är det ibland... Interna blixten är inte mycket att hurra för.. Eftersom ljuset inte går rakt fram som en spikrak stråle, utan även åt sidorna så är det fullt naturligt att ett motljusskydd kan ge fula skuggor på bilderna.

Interna blixten är ju också av en "nödlösning" och inte särskilt bra... Så du har 3 alternativ.

1. Köp en extern blixt.
2. Kör utan motljusskydd
3. Använd inte blixt
 
Den innbyggda blixten på D-70 är en av kamerans starka sidor, med den kan du trigga tex Nikons 600 eller 800 blixtar direkt utan några tillbehör.
Dock är den som fristående blixt tämligen värdelös.
Skuggan som Du får är helt normalt med det objektiv du använder (detta skall vara korrigerat på D-70s har det sagts).
18-70 gluggen är väldigt okänslig för flare och ghosts, så du kan lungt lämna motljusskyddet hemma.
 
Jonas Hasting skrev:
Skuggan som Du får är helt normalt med det objektiv du använder (detta skall vara korrigerat på D-70s har det sagts).
Nja. Det som justerats på D70s är att blixten ”lyser ut” 18mm, men om du har ett objekt nära kameran så får du ändå med skuggan.
 
Tack allihop, känns i alla fall bra att det inte är fel på utrustningen.

Är väl bara att hosta upp X antal tusenlappar för en riktigt blixt då... Suck.
 
Det är då det roliga börjar...
Med en SB-600 eller SB-800 tar du många fina blixtbilder.

/AnWi
 
roggelito skrev:
Tack allihop, känns i alla fall bra att det inte är fel på utrustningen.

Är väl bara att hosta upp X antal tusenlappar för en riktigt blixt då... Suck.

Är motljusskyddet verkligen så viktigt att ha på så att du måste hosta upp en massa tusenlappar för en extern blixt? Det är väl bara till att skruva av det snabbt de få gångerna man väl använder blixt?
 
Man vinner ju ändå inte särskilt mycket på att jag motljusskydd med blixt, om man inte har en extern blixt som placerats nån annanstans i rummet och lyser MOT kameran då... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.