Annons

Motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

D_rider

Medlem
Hej skulle någon kunna vara snäll och länka ett motljusskydd till min d40 men kit objektivet 18-55. länka gärna flera olika.
/tobias, tack på förhand.
 
Hej skulle någon kunna vara snäll och länka ett motljusskydd till min d40 men kit objektivet 18-55. länka gärna flera olika.
/tobias, tack på förhand.

Har du provat med att använda någon sökmotor, exempelvis google? Sedan finns ju alltid ett antal nätbaserade fotohandlare som Cyberphoto m.fl.
 
ja jag har fösökt att googla lite och sökt men jag kommer inte fram till något riktigt, på vissa sidor står det att man måste exakt veta vilken bränvid osv. Så jag undrade om någon här kunde vara snäll och säga hur det ligger till, är det bara och gå in på cyberphoto och söka på 18-55. Och vilka är bäst, såg att det fanns vissa i gummi också.

edit: tack för länken. Men vill gärna ha mer "förklaringar"
 
Som tillexempel på vad är det för skillnad på gummi och vanligt motljusskyd. Hur ska man veta att just det motljusskyddet är det rätta, visst på vissa står det, men på andra står det bara nummer? Förklara även lite annat om det finns något som jag bör känna till.
 
Som tillexempel på vad är det för skillnad på gummi och vanligt motljusskyd. Hur ska man veta att just det motljusskyddet är det rätta, visst på vissa står det, men på andra står det bara nummer? Förklara även lite annat om det finns något som jag bör känna till.


Motljusskyddet i länken du fick är tillverkat speciellt för den optiken.
Om du söker något billigare alternativ så är det väl bäst att ringa och fråga.

/K
 
Som tillexempel på vad är det för skillnad på gummi och vanligt motljusskyd. Hur ska man veta att just det motljusskyddet är det rätta, visst på vissa står det, men på andra står det bara nummer? Förklara även lite annat om det finns något som jag bör känna till.

Klicka på länken. Högst upp står det: Till dx18-55.

Gummi är något slags enklare motljusskydd du kan köpa och klämma på. Oftast billigt.
Ett riktigt är utav plast och har någon slags ljusabsorberande insida, så att ljuset inte ska reflekteras mot linsen.

Du behöver inte känna till något egentligen, men om du vill bli lite klokare så:
*Syftet med motljusskyddet är att hindra ströljus från att ta sig in i objektivet och orsaka kontrast- och färglösa bilder, samt reflexer. *Bilderna blir finare helt enkelt, men det är bara vid vissa ljusvinklar det blir någon skillnad. Har du ett bör det sitta på jämt, om inte annat så skyddar det linsen mot slag.
*Det är viktigare ju länge brännvidden är.
*På en zoom är det anpassat till den vidaste delen (18mm för ditt). Var det anpassat för teleänden skulle det skugga bilderna tagna i vidvinkelläget. Det ger alltså inte full effekt vid 55mm. Det finns teleskopiska gummi-motljusskydd som du kan dra ut så att det skyddar mer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.