Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan vara riktigt nice med motljusskydd, har du pengarna så tycker jag att du ska köpa det eftersom att det ger mer kontrast och det kan skydda objektivet om du skulle råka slå det i en sten.
 
Radeeon skrev:
Är det vettigt att köpa med motljusskydd till sina objektiv är är det bara onödigt?
Ja det är oftast vettigt, i vart fall så länge du inte enbart tänker fota saker när du har solen i ryggen (eller i moln).

Dessutom är det ett rätt bra skydd mot fysiska skador (och regn). Jag vet inte om jag är extra slarvig men jag tycker allt som oftast att mina motljusskydd får ta emot en smäll mot en dörr eller någon som tränger sig förbi när jag har kamran över axeln. Smällar som hade kunnat bli riktigt otrevliga om det som träffats varit frontlinsen och inte motljusskyddet. Fast det beror lite på vilket motljusskydd det handlar om, på en del gluggar är det ju inte mer än en liten plastram som knappt märks.
 
Senast ändrad:
Är det ett dåligt objektiv med mycket ströljus (och därför i praktiken är värdelöst för annat än ”solen-i-ryggen-foto”) så KAN ett motljusskydd ibland åstadkomma underverk och göra objektivet riktigt användbart.

Är det ett bra objektiv med lite ströljus så vill man ju helst utnyttja denna värdefulla egenskap till att få så hög bildkvalité som möjligt och inte slösa bort den på lyxen att slippa motljusskydd (varför nöja sig med ett godkänt resultat när man med enkla medel kan få väl godkänt).

Är det ett extremt bra objektiv som nästan saknar ströljusproblem kan det dock ibland vara svårt att se någon ytterligare förbättring med motljusskydd i mer normala ljussituationer. Är man lycklig ägare till ett sådant sällsynt guldkorn så är det ändå lämpligt att förse det med ett motljusskydd som fysiskt skydd. Dessutom kanske man med ett sådant objektiv upptäcker hur många intressanta bilder som döljer sig i "onormala" ljussituationer :)

Motljusskydd gör för övrigt inte bara nytta i solljus utan är än viktigare när det är molnigt. Tänk på att hela himlen då är en enda gigantisk ljuskälla så det är alltid mycket ljus som kommer framifrån och bör förhindras att komma in i objektivet. Det är illa nog med de moln som kommer med i bild (det finns massor av fullt moderna objektiv som inte ens klarar av att hantera dem).
 
Man kan vända på frågan också - finns det någon situation när man inte borde ha motljusskydd på sina objektiv? Jag har alltid det.
 
Erik_N skrev:
Man kan vända på frågan också - finns det någon situation när man inte borde ha motljusskydd på sina objektiv? Jag har alltid det.

När man har zomat ut med mitt 18-70 och använder den interna blixten på kameran. Det blir då en ful skugga av motljusskyddet :(.
 
Sant, det har jag också råkat ut för. Men annars är nog mitt tips att alltid ha det på.
 
Tack för alla svar. Jag beställde kamera idag och på det ena objektivet var det med ett och på det andra köpte jag till ett
Tack
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.