Annons

Motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

macintosh_g3

Ny medlem
Någon här som vet var jag kan få tag i ett motljusskydd som är objektivanpassad med bajonettfattning? Detta står på objektivet EFS 18-55 Macro 0,25m/0,8ft .

Tackar på förhand
 
I Canons bruksanvisningar till deras objektiv har de listor på vilka av Canons motljusskydd (alltså deras beteckning) som passar till de olika objektiven. Man kan till exempel se att ET-87 är det som passar till EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. Nu följer ju just det motljusskyddet med när man köper objektivet, men det var det jag råkade ha framför mig.

Vill man sen köpa nåt annat än Canon så brukar de ange vilket Canonmotljusskydd som respektive modell motsvarar.
Motljusskydd som inte kommer från Canon saknar i regel den reflexdämpande "pälsen" på insidan. Canon har lagt ner mycket möda på att utveckla sin flockningsteknik, en metod som de använder både inuti objektiv och på insidan av motljusskydden.
 
Så länge insidan av motljusskyddet är mattsvart så blir resultat knappast sämre än utan motljusskydd. Är färgen högblank däremot ...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.