ANNONS
Annons

Motljusskydd till Sigma 18-50 F2,8 EX DC Macro - var hitta?

Produkter
(logga in för att koppla)

J.N

Avslutat medlemskap
Givetvis blev man av med motljusskyddet. Verkar nästintill omöjligt att hitta ett nytt (original)

Scandinavianphoto listade ett som inte fanns i lager, dock.

Jag beställde iaf. ett sånt här idag http://www.kaffebrus.com/motljusskydd-507.html

Funkar det bra med 18-50 mm brännvidderna? det verkar rätt snarlikt till formen av originalmotljusskyddet jag blev av med.

Jag har ett sånt till mitt Sigma 17-70mm så det ska inte vara några problem med att använda det på ditt objektiv.

staika skrev:
Jag har ett sånt till mitt Sigma 17-70mm så det ska inte vara några problem med att använda det på ditt objektiv.

Det stod att man sätter fast det i filtergängan...betyder det att man inte kan använda filter samtidigt? =/

Det kan finnas risk för vinjettering påp den korta sidan om Du sätter på ett filter och ett gängat motljusskydd. Enda sättet att ta reda på det är att prova, eller låta någon annan prova.

Jodå du kan avända flitret.
Filtret har en invändig gänga där du skruvar fast motljusskyddet.

Originalmotljusskyddet skruvade man ju på en bit "bakom" filtergängan, i en egen gänga...

Riktigt jävla korkat btw att man var mer eller mindre tvungen att ta av motljusskyddet varje gång man skulle ta på/ ta av objektivlocket. Det gjorde ju att man ofta inte hade på motljusskyddet när man inte behövde det.

Det är ju som gjort för att man ska slarva bort det då...

Jo, men det här skruvar man i filtergängan och då är det viktigt att vid beställningen ange vilken filterdiameter man har på objerktivet.

tannler skrev:
Det kan finnas risk för vinjettering påp den korta sidan om Du sätter på ett filter och ett gängat motljusskydd. Enda sättet att ta reda på det är att prova, eller låta någon annan prova.

Jag vet redan nu att det kommer bli vinjettering! Jag har nämligen en närmast legendarisk otur.

Johannes Nilsson skrev:
Originalmotljusskyddet skruvade man ju på en bit "bakom" filtergängan, i en egen gänga...
...
Då kan Du ju skaffa ett som passar i "den bakre gängan", slå slipper Du stacka filter och motljusskydd.

Johannes Nilsson skrev:
...
Riktigt jävla korkat btw att man var mer eller mindre tvungen att ta av motljusskyddet varje gång man skulle ta på/ ta av objektivlocket. Det gjorde ju att man ofta inte hade på motljusskyddet när man inte behövde det.
Jag är lika trött som Du, och kastar bort alla lock som inte är av typen "center pinch" och köper sådana ( se bilden nedan ) på eBay då och då.

Bilagor

• lock.jpg
    lock.jpg
    48.2 KB · Visningar: 234
Det kommer nog att fungera bra. Se bara till att dom korta "vingarna" på motljusskyddet kommer till höger och vänster om objektivet

Självklart blev det kraftig vinjettering i korta läget med nya motljusskyddet och filter på. Utan filter blev det mindre, men ändå synligt (men det blir det väl kanske med originalskyddet också).

Ingen som vet var jag kan hitta ett original motljusskydd till objektivet i fråga?

För jävla dåligt att man inte kan hitta ordentliga tillbehör till en pryl som kostar 4000 spänn!

WFS) (Graylingman skrev:
Verkligen dåligt! Kan inte ens generalagenten hjälpa dig? Turascandinavia

En grossist? Verkar ju inte sälja till privatpersoner. Finns ju ingen Köp-funktion där någonstans. En vanlig internetbaserad fotohandel med ett sådant utbud kan man väl bara drömma om.

Well, jag har iaf. "beställt" ett både på scandinavianphoto och cyberphoto, trots att de inte finns i lager. har man tur beställer någon av dem från sin leverantör.

Fogel70 skrev:
Så svårt är det väl inte att hitta? Alla de största fotohandlarna verkar ha det åtminstone som beställningsvara. Men det kan nog vara bra att dubbelkolla att det är rätt version på motljusskyddet.

Fotovideo har det på lager i stockholmsbutiken.
http://www.fotovideo.se/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=61365

Det är inte den. Denna heter LH-580 och är till 18-50 F2.8 EX DG. Den jag är ute efter heter LH780-04 och är Till 18-50 F/2,8 EX DC Macro. Den fanns listad på sidan man var ej i lager.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar