Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskydd till FE28mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
I brist på annat att göra råkade jag testa motljusskyddet till FE55/1,8 på mitt nyinköpta FE28/2,0. Det passade perfekt och gav inte upphov till någon vinjettering trots att det är betydligt längre (och något större diameter).

Det betyder att jag egentligen inte behöver ha med 28:ans motljusskydd och dessutom får jag en bättre funktion, men på bekostnad av något större volym. Jämför jag de båda med avseende på längd kontra diameter så verkar 55:ans bättre på 28:an än dess original. Detta är lite konstigt eftersom objektivet inte ändrar längd och eventuella filter skapar inte heller något problem eftersom motljusskyddet inte monteras på filtret. Detta var ju ett problem på många objektiv förr där runda motljusskydd skruvades på utanför filtret, speciellt när det kom på ett polfilter också.

Slutsats: Sony verkar ha god marginal på sina motljusskydd!
 
I brist på annat att göra råkade jag testa motljusskyddet till FE55/1,8 på mitt nyinköpta FE28/2,0. Det passade perfekt och gav inte upphov till någon vinjettering trots att det är betydligt längre (och något större diameter).

Det betyder att jag egentligen inte behöver ha med 28:ans motljusskydd och dessutom får jag en bättre funktion, men på bekostnad av något större volym. Jämför jag de båda med avseende på längd kontra diameter så verkar 55:ans bättre på 28:an än dess original. Detta är lite konstigt eftersom objektivet inte ändrar längd och eventuella filter skapar inte heller något problem eftersom motljusskyddet inte monteras på filtret. Detta var ju ett problem på många objektiv förr där runda motljusskydd skruvades på utanför filtret, speciellt när det kom på ett polfilter också.

Slutsats: Sony verkar ha god marginal på sina motljusskydd!

Hej Mikael, något nerbländat kanske det funkar som du beskriver, men om man provar på full öppning ser åtminstone jag vinjetering på 28/2,0 med 55 mm motljusskydd på.

Hälsn.

Janne Höglund.
www.fjh.se
 
Mystiskt! Jag får ingen vinjettering på vare sig oändlighet eller närgräns vid bländare 2,0 eller 22. Sätter jag ett finger mot kanten där ett bildhörn finns kan jag flytta in fingertoppen ett par mm innan det dyker upp i sökaren.
 
Mystiskt! Jag får ingen vinjettering på vare sig oändlighet eller närgräns vid bländare 2,0 eller 22. Sätter jag ett finger mot kanten där ett bildhörn finns kan jag flytta in fingertoppen ett par mm innan det dyker upp i sökaren.

Ställ kameran, A7r o 28 mm @ f 2,0, på stativ riktad mot himmel eller annan ljus bakgrund och ta sedan en bild med och en utan 55 mm motljusskydd. Öppna bilderna på din dator. Ser du ingen skillnad i kanterna då?
 
Jo faktiskt!
Jag tog en serie...
  1. med bl 2 med och utan motljusskydd på närgräns
  2. med bl 2 med och utan motljusskydd på oändlighet
  3. med bl 22 med och utan motljusskydd på oändlighet
Det konstiga är att jag får en svar förmörkning i hörnen utan motljusskydd i serie 1 men tvärt om i serie 2 (tror jag) och 3. Det hela är dock lite ovetenskapligt så tillvida att jag inte använde stativ och fick passa på mellan regnskurarna. I serie 2 var det mycket svag skillnad, om det nu var en skillnad. Jag får kolla detta när jag kan få en helt molnfri och jämn himmel.

Det är kanske bäst att använda rätt motljusskydd i alla fall (tror jag).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.