Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskydd till EF-S 10-22?

Produkter
(logga in för att koppla)

Paaalm

Ny medlem
Hej!

Jag köpte ett Canon EF-S 10-22 objektiv för kanske en månad sedan. Jag vill också nämna att jag ska ut och resa till Sydostasien om 2 veckor.

Jag har inte fotat jättemycket med det än, men är det nödvändigt att köpa ett motljusskydd till det?

I och med att jag undrar är för att många har klagat över i forum att man inte fick med det, som att det vore en självklarhet.

Vad gör egentligen ett motljusskydd?
 
Om det kommer in direkt ljus in i objektivet så blir det "lens flares" som man kanske inte vill ha där. För att skydda detta sitter motljusskyddet runt objektivets yttre kant för att skydda. EFS-10-22 är extrem vidvinkel och där är motljusskyddet väldigt litet och jag har svårt att se nyttan med en plastbit som knappt sticker ut en centimeter. Annars är motljusskydd bra sätt att skydda frontlinsen ifrån stötar, damm och annat oönskat.
 
När jag hade en 10-22, så testade jag motljusskyddet som följde med 17-40/4L. Skyddet passade utmärkt och man fick inga svarta kanter från skyddet i bilden (17mm på fullformat är ungefär 10mm på 1.6 crop). Använder dock inte skyddet, då den har en stor ytter diameter men är inte så djup. Tycker att det inte skyddar så väldigt mycket från inkommande ströljus. Den har hittat sin plats i byrålådan, så jag är glad att den följde med 17-40/4L och att jag inte köpte den.

/Gunnar
 
Inte konstigt att det passade. Motljusskyddet EW-83E, som medföljer till EF 17-40 mm f/4L USM, är detsamma som passar till EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM.
Det är ett tulpanformat skydd, som alltså sticker ut mer på bildens långsida, där det inte är i vägen för bilden, men mindre på kortsidorna och minst i hörnen. Den som tror det sticker ut en centimeter behöver en ny linjal.
På en extrem vidvinkel är naturligtvis motljusskyddet ganska kort. Annars skulle optiken ju inte fungera. Men alltid gör det någon nytta, när det gäller att hejda otrevliga ljusstrålar. Dessutom fungerar det som stötfångare på optiken samt hindrar en del regn, snö och damm från att hamna på frontlinsen.

Jag använder alltid EW-83E på min EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM. Det enda som är dummare än att inte skaffa motljusskyddet är att ha det, men låta det ligga i en byrålåda.
 
Dummast är dock att släpa med något man aldrig använder, finns bättre saker jag fyller min ryggsäck med. Det nämnd motljusskyddet har diskuterats förr på FS eller under produkter (Canon 17-40). En del gillar det, en del inte. Själv kör jag med stativ när jag är ute i skog och mark och hittar på andra sätt att plocka bort ströljus.

/Gunnar
 
Ja, ett stativ är ju förstås mycket mindre och lättare än ett motljusskydd. Motar bort regn från linsen gör det ju också.
 
Nej, ett stativ är tyngre. Tror inte ett stativ hade varit något vidare om det hade varit lättare än ett motljusskydd. Trevligt att bära förstås. Tyvärr kan inte ett motljusskydd ersätta mitt stativ, så eftersom jag för det mesta använder stativ så bär jag med mig ett.

Min erfarenhet av nyss nämnda motljusskydd är att det skyddar endast lite mot regn och ströljus. Däremot tycker jag att det tar för stor plats i min ryggsäck än vad jag tycker det gör nytta.

Tror att du som startade tråden får försöka titta på motljusskyddet någonstans och själv avgöra hur mycket det kan skydda mot regn och ströljus. Hur är priserna i sydostasien? Funderar också om den lite annorlunda formen kan dra extra uppmärksamhet till din kamera, något du kanske inte vill.

Hoppas du får en trevlig resa. Köper du motljusskyddet, så skriv gärna i en kommentar i tråden. Kunde vara kul att höra dina erfarenheter.

/Gunnar
 
För att vara (en aning) seriös kan jag tillägga att jag inte brukar ha mitt sådant skydd monterat på optiken när jag bär det i väskan. På grund av skyddets stora diameter går det inte in i det lilla facket som rymmer optiken. Men då motljusskyddet just inte är så djupt (det är 45 mm), får det bra plats i en annan platt ficka, så det får åka där istället.

Stativ bär jag bara på när jag måste. Mina motiv brukar inte stå stilla nog för sånt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.