Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskydd till Canon EF 70-300/4,5-5,6 IS II USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingju

Aktiv medlem
Jag köpte ett EF 70-300/4,5-5,6 IS II USM Av Cyberphoto nu då de har en kampanj för objektivet och ger ett presentkort på 1000Kr på köpet. Vilket skulle komma väl till pass för att anskaffa ett motljusskydd, som enl. Canonpraxis inte medföljer utom för L-objektiven. Men Cuberphoto vill ha 990Kr för ett, Japanphoto ännu lite värre med 999Kr. medan Hegethorns nöjer sig med 760:- för samma produkt. Efter lite letande hittade jag Kamda i Norrköping som säljer ett icke original utan ett JJC för 199:- inkl. frakt. En viss skillnad i pris, men funktionen är vad jag kan förstå densamma, det passade i alla fall utan problem. Det får bli något annat för Cyberphotos presentkort.
 
Jag köpte ett EF 70-300/4,5-5,6 IS II USM Av Cyberphoto nu då de har en kampanj för objektivet och ger ett presentkort på 1000Kr på köpet. Vilket skulle komma väl till pass för att anskaffa ett motljusskydd, som enl. Canonpraxis inte medföljer utom för L-objektiven. Men Cuberphoto vill ha 990Kr för ett, Japanphoto ännu lite värre med 999Kr. medan Hegethorns nöjer sig med 760:- för samma produkt. Efter lite letande hittade jag Kamda i Norrköping som säljer ett icke original utan ett JJC för 199:- inkl. frakt. En viss skillnad i pris, men funktionen är vad jag kan förstå densamma, det passade i alla fall utan problem. Det får bli något annat för Cyberphotos presentkort.
Jag snålade med motljusskydd till 17-55/2.8 is och köpte JJC. Gled fram och tillbaka och saknade luddet på insidan. Köpte original därefter.
Till mitt 24/1.4L is II har jag original, men den glider ändå litet lätt.
 
Något ludd finns nu inte på JJC:s men insidan är matterad, säkert inte lika effektivt, om nu originalet har det. Men som solavskärmning och visst regnskydd fungerar det säkert lika bra. Det är tänkbart att det kan betyda mer med FF än som i mitt fall med APS-C.
Nåja det visa sig, ingen katastrof om en billig grej inte riktigt håller måttet, värre om det dyra inte fungerar bättre eller inte alls.
 
Jag köpte ett EF 70-300/4,5-5,6 IS II USM Av Cyberphoto nu då de har en kampanj för objektivet och ger ett presentkort på 1000Kr på köpet. Vilket skulle komma väl till pass för att anskaffa ett motljusskydd, som enl. Canonpraxis inte medföljer utom för L-objektiven. Men Cuberphoto vill ha 990Kr för ett, Japanphoto ännu lite värre med 999Kr. medan Hegethorns nöjer sig med 760:- för samma produkt. Efter lite letande hittade jag Kamda i Norrköping som säljer ett icke original utan ett JJC för 199:- inkl. frakt. En viss skillnad i pris, men funktionen är vad jag kan förstå densamma, det passade i alla fall utan problem. Det får bli något annat för Cyberphotos presentkort.

Hej !
Köp nått annat, ex ett stativhuvud eller ....

Det tar lite längre tid , men välj:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_od...ns+Hood.TRS0&_nkw=ET-60+II+Lens+Hood&_sacat=0


//MW
 
Jag snålade med motljusskydd till 17-55/2.8 is och köpte JJC. Gled fram och tillbaka och saknade luddet på insidan. Köpte original därefter.
Till mitt 24/1.4L is II har jag original, men den glider ändå litet lätt.

Jag har både glappande och välsittande motljusskydd från JJC, så det finns tydligen en viss kvalitetsvariation.

Huruvida det handlar om bristande kvalitetskontroll eller att några motljusskyddstyper är dåligt designade är dock svårt att säga eftersom jag bara har ett exemplar var av de typer jag har köpt. :)

Denna Prisjaktlänk är praktisk om man vill hitta ett originalmotljusskydd till det aktuella telezoomobjektivet. Lägsta priset är 684 kr.
(JJCs motljusskydd listas också).
 
Canon har tagit fram en speciell flockningsteknik, som de använder både inuti objektiv och på insidan av motljusskydden. Det är därför som de oftast har ludd på insidan, och andra ofta inte har det.
 
Mitt exemplar från JJC sitter perfekt, flockningen saknas dock men det har nog inte så stor betydelse som prisskillnaden indikerar. Ett pris runt 500 kunde nog accepteras men det dubbla är väl tilltaget i överkant. Jag tror nog att det är handlarna som vill få in lite extra, Canon har vad jag vet åtminstone tidigare haft samma pris till alla återförsäljare.
Jag har f.ö. originalmotljusskydd till övriga Canonobjektiv , ett av dem ( EF-S 55-250/4,5-5,6 IS )ser likadant ut som det från JJC. Men visst "skaver" det lite, jag vill helst ha original.
 
ANNONS