Annons

motljusskydd? (sony f717)

Produkter
(logga in för att koppla)

yaz

Aktiv medlem
först en länk.. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LSF-H58

har lite frågor angående motljusskydd..

vilken är deras funktion?
Varför är de så dyra? (tänker på länken längst upp)
Hur blir det med gängan? motljusskyddet har 58mm diameter, hur blir det med gängan som är *på* skyddet, för filter o så, minskar diametern?
 
yaz skrev:
vilken är deras funktion?
De blockerar lite av det oönskade ströljuset från ljuskällor utanför bildfältet. Allt ljus som träffar linsen men inte ingår i bilden är av ondo och sänker kontrasten i bilden. Är det starka ljuskällor så kan det uppstå reflexblänk och dubbelbilder dessutom.
yaz skrev:
Varför är de så dyra?
De är alla byggda i superplast som tagit generationer att forska fram! Precis som Nikons objektivlock för 250 kr ;-)
 
Hur kan Soligor sälja motljusskyd med gängan som enda specifikation?

Det kan ju vara allt från verkningslöst till vinjetterande på alla brännvidder om man inte vet att det matchar det aktuella objektivet.
 
tror inte det är någon fara för vinjttering iaf, 58mm är betydligt större en linsen.
naturligtvis kan (ska) man ringa eller mejla till cyber och fråga om den fungerar bra till sony 717.
sen kan man säkert hitta mer info på soligors hemsida...eller testa andra motljusskydd i butik.
 
jimh skrev:
Det kan ju vara allt från verkningslöst till vinjetterande på alla brännvidder om man inte vet att det matchar det aktuella objektivet.
vore snällt om du kunde utveckla det där för mig jim, hur kan motljusskyddet påverka?

sen undrar jag också om det där med gängan som dessa skydd har för linsskydd osv... är den i samma storlek (58mm) eller blir den ett steg mindre...?
 
Kameran har ett zoomobjektiv. Det betyder att motljusskyddet måste anpassas efter det vidvinkligaste läget. För att vara effektivt skall det vara så djupt som möjligt och så snävt som möjligt, men inte för djupt eller snävt för då syns det i bilden och orsakar alltså så kallad vinjettering. Det skall alltså skärma av så mycket ljus som möjligt, men det får inte gå över gränsen så det skärmar av ljus inom bildvinkeln.

Gängan kan jag inte svara på. Det låter rimligt att det är samma för att inte behöva flera filteruppsättningar. Men det kan också vara större gänga för att förhindra vinjettering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.