Annons

Motljusskydd Sigma 50-150

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Jag har köpt ett Sigma 50-150 som saknade original motljusskydd. Jag fick ett av gummi som man skruvar på filtergängan men som dels skyddar sämre, eftersom det fjädrar tillbaka om man kommer åt något, dels så blir det tillfälligt deformerat när man har det liggande mot tex ett bord.

Man kan ju köpa nytt original för 400 kr, men frågan är om man kan köpa något annat som skulle passa som inte är original.

Problemet är ju att för den bildvinkeln så finns det ju väldigt få som har 67 mm. I och med att det är anpassat för cropsensor så kan man ju tänka sig ett motljusskydd som avser något kortare brännvidder, men oftast är det ju annan storlek än 67 mm i alla fall.

Tamron 28-75 är ju 67 mm och det är ju skapt för en bildvinkel motsvarande 42-112 så det skulle ju inte vara helt fel, men sen är ju frågan om fästet skulle funka ändå.

Om någon har ett bra förslag tar jag tacksam emot det.
 
Sök på Ebay.


Nej, det är gjort för en bildvinkel motsvarande 28-75, vilket är väldigt annorlunda än 50-150 på aps-c.

Jag har sökt på ebay. Det är ännu dyrare där när det gäller original men frågeställningen kvarstår när det gäller ev. alternativ som pirat och motljusskydd konstruerat för andra objektiv.

Men såvitt jag kan se så stämmer mitt resonemang när det gäller brännvidderna eftersom bildvinkeln ändrar sig på APS-C jmf med FF.
Jag vet tex att Sigma 70-200 med OS levereras med två olika motljusskydd, ett för FF som är lite kortare och ett för APS-C som är lite längre. Just därför att bildvinkeln är olika.
 
...eller tänker jag fel nu, borde jag kanske titta efter något som på FF funkar på tex 70-200... nå det spelar ingen roll i och med att det alltid blir fel storlek på frontlnsen...
 
Be någon annan 50-150-ägare på FS att mäta längden och diametern på sitt motljusskydd så är det ju bara att jämföra sen. Eller mät ditt gummiskydd om det är stort nog för syftet. Du kan ju också förlänga gummiskyddet till det börjar vinjettera så har du en hum om vad som behövs.
 
Be någon annan 50-150-ägare på FS att mäta längden och diametern på sitt motljusskydd så är det ju bara att jämföra sen. Eller mät ditt gummiskydd om det är stort nog för syftet. Du kan ju också förlänga gummiskyddet till det börjar vinjettera så har du en hum om vad som behövs.

Jo, det är nog rimligt. En fråga är ju om bajonettfästena är något så sånär standardiserade, så man kan använda ett från tex Tamron till Sigma, bara det är rätt diameter.
 
JAg kan meddela att Canons ET-74 nästan passade, det var lite för stort så det glappade lite.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.