Annons

Motljusskydd och filter!

Produkter
(logga in för att koppla)
hej, först och främst, förlåt om jag postat i fel del på forumet, rättar i så fall till det efter.

Frågan lyder-

Är det någon som har några bra motljusskydd att rekomendera,

Jag har vanliga standardobjektivet

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=214165

och ett 70-300 USM

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=62203.

Hittar det ingenstans,
samma sak här, inte så hög budget.

Några filter i samma vända skulle sitta fint, som passar!

(UV-filter, polaroid)

tack
mvh fotokompis J

Filter då?
någon som äger ett billigt UV filter, eller polaroid filter som är bra?

Om man ska ha UV-filter eller inte för att skydda frontlinsen har debatterats många gånger fram och tillbaka. Själv hör jag till dem som har UV- eller Skylightfilter på alla mina objektiv för att skydda dem. Det kändes värt de pengarna när jag lyckades knäcka filtret på min 200 f/2,8, hade inte velat veta vad det skulle kosta att reparera en skadat frontlins.

Vad det gäller polarisationsfilter (antar att det är det du menar när du skriver polaroidfilter) är det något helt annat. Det används för att ta bort reflexer och ger även en mörkare himmel och mer mättad grönska, men stjäl ca 1,5 bländarsteg ljus.

Om man ska ha UV-filter eller inte för att skydda frontlinsen har debatterats många gånger fram och tillbaka. Själv hör jag till dem som har UV- eller Skylightfilter på alla mina objektiv för att skydda dem. Det kändes värt de pengarna när jag lyckades knäcka filtret på min 200 f/2,8, hade inte velat veta vad det skulle kosta att reparera en skadat frontlins.

Vad det gäller polarisationsfilter (antar att det är det du menar när du skriver polaroidfilter) är det något helt annat. Det används för att ta bort reflexer och ger även en mörkare himmel och mer mättad grönska, men stjäl ca 1,5 bländarsteg ljus.

jo det där ang Polarasitionsfilter vetjag ju, tycker effekten blir cool,
lätt att handskas med!

Jag tillhör också skaran med en uppsättning UV filter till mina linser, men kan vara värt att påpeka att glaset i ett filter inte är i närheten av så hållbart som en frontlins, och om ett filterglas krossas kan detta i sin tur skada linselementet.

Det vill säga, UV-filter är bra för putsskador (skyddar ev. coating på frontlinsen), saltvatten (som inte heller är så lätt att putsa bort utan att skada ev. coating) och lättare repor. Går det så långt att filterglaset krossas, då är skyddet inte alltid det bästa, utan kan göra det skadligare för frontlinsen istället. UV-filter är ofta lättare att rengöra än frontlinser eftersom de är helt plana också.

Det bästa skyddet mot stötar är ett motljusskydd, mot stänk och repor kan UV-filter hjälpa. Tycker dock att man ska vara medveten om risken när ett filterglas krossas, och som sagt så krossas ett filterglas väldigt mycket lättare än ett linselement.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar