Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskydd - hur skall det sättas fast

Produkter
(logga in för att koppla)

Loppan58

Avslutat medlemskap
Har precis köpt ett motljusskydd till Canon EOS 400 D, objektiv EFS 18-55 mm. Skyddet är ett hamas 58 mm, lyckades att få det på objektivet efter att ha tagit bort uv-filtrer, men det skulle man nog inte. Nu kan jag inte lyckas att få bort motljusskyddet. Hur skall det sitta? Idiotiskt att prova innan man frågar, men det är lite typiskt mig. Någon som vet vad att göra????

Motljusskydd

Tack, jag har tagit i så hårt som jag bara vågar och det sitter där det sitter. Hur hårt vågar man dra? Känns ju tråkigt att dra så hårt att det går sönder när man precis köpt utrustningen.
Skall filtret sitta först och sedan moljusskyddet? Kan man ha motljusskyddet på alltid eller man skall bara ha det när man tänker använda det eller? Ja men visst är man amatör.

Är det en modell som skruvas fast i filtergängan längst fram på objektivet?

I så fall är det ett ganska vanligt problem, även med filter, att gängorna kärvar. Standardtricket för att få loss kärvande gängor är att applicera trycket jämnt över hela omkretsen. Motsatsen är att använda en tång: då klämmer man på två diametralt motsatta punkter, deformerar grejorna och förstör dem.

Kanske funkar det att lägga en platt elkabel runt motljusskyddet, dra åt och försöka få loss det? Det är enklaste sättet att fördela trycket.

Sök i forum efter "filter kärvar" eller något liknande så får du nog fler tips.

Sätt handflatan platt på motljusskyddet, alltså handflatan rätt på frontlinsen om du förstår. Sedan vrider du hela handen så brukar det fungera.

hade det problemet med. Lägg det i frysen i 1-2 minuter, sen är det inga problem att skruva av.

Motljusskydd

Tack Micke. Nu är motljusskyddet av från kameran.
Filtret är åter på plats och locket sitter där det skall. Motljusskyddet ligger i en påse.
Tack

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar