Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusegenskaper på sigma EX 18-50 2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterKorpi

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar hur pass bra/dåliga motljusegenskaper sigma 18-50 2.8 har? Har sökt runt på en massa tester av objektivet men alla är koncentrerade på skärpan.
Skulle gärna se några testbilder om någon har.

Mvh

Peter

Dom här digitalanpassade Sigmagluggarna har förhållandevis goda motljusegenskaper vad det beträffar flare. DG betyder att dom har extra reflexbehandling på dom bakre elementen för att inte ge sk ghost effekter. Men helt befriade från flare är dom inte och har du solen med i bilden kommer oftast en liten sådan att uppstå, men det gäller väl alla objektiv.
Dom har hela 9 bländarlameller vilket ger en "snygg" oskärpa, dvs runda ljuspunkter på reflexer ur fokus.
Jag har inte 18-50 själv men 24-70.

Exempelbild från 24-70
http://www.sorkin.se/midsommar/images/IMG_6022.jpg

Hej!

Tack för svaret. Jag hoppas bara att 18-50 2.8 inte är lika dålig i motljus som 15-30 3.5-4.5? Det objektivet har jag sett resultatet från i motljus och jag blev inte imponerad.

Mvh

Peter

Jag har ett sigma 18-50/2,8 och upplever en hel del problem med flare i motljus. Nu är jag inte världens bästa på att alltid använda motljusskyddet men det har hänt att jag fått sk flare trots skyddet.

/malin

Även jag har rätt stora problem med flare på mitt Sigmaobjektiv¨. Tyvärr så har jag inget annat objektiv i det bränviddsområdet att jämföra med. Det kanske inte blir bättre än så här?

Tilläggas kan att jag i stort sett alltid kör med motljusskyddet monterat.

Bilagor

• flare_sigma.jpg
    flare_sigma.jpg
    33.5 KB · Visningar: 334
Jo, visst har Sigmat 18-50/2.8 lite problem med motljus, men de är inte helt sämst. Canons 17-40L är dock riktigt brutalt i motljus.

Man lär sig lite hur man ska lägga solen för att få mindre "flares" i bilden. Jag har märkt iallafall fem saker man kan göra:

-Lite snabbare slutartider.
-Undvik att lägga ljuskällan i mitten.
-Undvik för liten bländare.
-Använd aldrig filter.
-Använd alltid motljusskydd.

(Bild nedan 1/1000, f6.3)

Bilagor

• bra motljus sigma18-50.jpg
    bra motljus sigma18-50.jpg
    50.1 KB · Visningar: 270
Senast ändrad:
Sol i mitten med långsam slutare.

(Bild nedan 1/80, f16)

Bilagor

• dåligt motljus sigma18-50.jpg
    dåligt motljus sigma18-50.jpg
    47.7 KB · Visningar: 266
Senast ändrad:
Något bättre med snabbare slutare.

(Bild nedan 1/400, f16)

Bilagor

• bättre motljus sigma18-50.jpg
    bättre motljus sigma18-50.jpg
    45.5 KB · Visningar: 267
Senast ändrad:
Hej!

Tack för bildexemplen. Verkar inte vara så farligt ändå. Är nog svårt att komma undan med flare på zoomobjektiv.

Mvh

Peter

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar