Annons

Motljusbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

KaViDa

Medlem
Hej!

Har hittat så mycket fina motljusbilder (solnedgångar etc) här på fotosidan.

Men har fått höra från olika håll att man inte bör rikta kameran mot solen. Är det "bara" för ens egen skull eller kan kameran ta skada av det?
Tacksam för svar - vill inte chansa med en ny kamera :)

Mvh/ Daniel Lagerholm
 
Det är inte kameran som tar stryck, det är dina ögon.
Man bör helt enkelt inte titta rakt in i solen, vare sig man fotograferar (och tittar genom sökaren) eller annars eftersom man då kan skada ögonen.

Å andra sidan är det i praktiken inget större problem, du kommer automatiskt titta bort/sluta ögonen om ljuset blir för starkt och ev. problem lär inte uppstå så länge man inte bokstavligen tvingar sig själv att stirra in i solen (solförmörkelser är ett specialfall, då bör man vara extra försiktig).
 
Motljusbilder kan skada både ögon och kamera.

Min tidigare kamera 300D har blivit lite skadad pga. motljusbilder vid stark sol. Plastdetaljer inne i kameran kan smälta, det gjorde det på min... men den funkade ändå. Kanske ren tur. ;o)
Jag fotade då med canon 100mm macro.
Hur det är med objektiv vågar jag inte svara på, såg inget konstigt med mitt macro ialla fall.
 
Jag har gjort misstaget att rikta kameran rakt mot solen vid ett tillfälle och det var mycket obehagligt och rekomenderas inte. Jag hade synproblem på ögat i två, tre timmar efteråt. Inga bestående skador men det hade nog mest med tur att göra.
Så mitt råd är: Titta inte in i solen och var försiktig med kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.