Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljus

Produkter
(logga in för att koppla)

olofforsberg

Aktiv medlem
Hej !

Behöver tips på hur man kan fotografer motljus. Hur exponera och finns det en gräns för hur starkt motljus som blir bra.

En orsak till att jag inte experimenterat är att jag hört att objektiv kan skadas av direkt solljus på linsen.. Klarar man detta med UV-filter?

Mvh Olof

Hej Olof.

Motljus och bildkvalitet, vissa objektiv klarar den ena få bådadera, prova dig fram och se.

När det kommer till exponering, mät ljuset så att solen inte kommer med i sökaren och använd denna inställning på din motljusbild.

Lycka till
Carl

Nej objektiv kan inte skadas av ljus.
Däremot så brukar det stå att ljusmätaren inte är helt förtjust i direkt solljus, framförallt från ett tele.

Mät som CJL eller spotmät där du vill ha korrekt exponering.

Om man inte har spot på kameran kan man gå när objektet och mäta ljuset och sedan låsa exponeringsvärdena, gå tillbaks komponera,klick!

Per-Olof Nordin

Använder Nikon F80 som har spot-mätning vilket låter att jag skall satsa på. Har läst tidigare något om att man skall överexponera motljus 1 eller 2 steg men det kanske inte är relevant om man spot-mäter det som man vill skall exponeras rätt i bilden. Eller finns det liknelser med exåonering av snö?

Kul att det inte är farligt med sol-ljus direkt in i objektivet..

Jag har hört att CCD´n i en digital kamera kan må dåligt av direkt solljus.

Detta bör ju då framförallt gälla de digitala kameror som har elektronisk sökare. Där ljuset kontinuerligt når CCD'n

Hej

använd helst optik med fast brännvidd då detta minskar risken för interna reflexer.

Jag använder ofta centrumvägd mätning och mäter då med ljuskällan utanför bildcentrum, snarare vid bildkanten. Ofta brukar detta ge motljuskänsla, dvs något underexponerade för att behålla något mer av hög-dagrarna men med teckning i skuggorna.

Digitalkamerorna klarar detta dåligt tycker jag. Detta trots alla teorier om att sensorns dynamiska omfång ska vara större än dia. Motljus och kontrast blir klart bäst med film!

Gör ett test, gå ut o plåta så att solen är med både med digital kamera och med en filmbaserad dito. Vad blir bäst.. filmen helt klart. Solen på digitalkameran blir en utsmetad utfrätt klump.

Lyckat till!

PS:prismat i kameran kan smälta/förstöras om du riktar kameran med teleobjektiv rätt in i stark sol (har jag hört)

Med vänlig hälsning
Johan

olofforsberg skrev:
Använder Nikon F80 som har spot-mätning vilket låter att jag skall satsa på. Har läst tidigare något om att man skall överexponera motljus 1 eller 2 steg men det kanske inte är relevant om man spot-mäter det som man vill skall exponeras rätt i bilden. Eller finns det liknelser med exåonering av snö?
Använder man spotmätning behöver man normalt inte kompensera för motljuset. De moderna kamerorna (som tex Nikon F80) vet dock att du tar mot solen så använder du den vanliga mätaren och kompenserar så blir det inget vidare då kameran redan har kompenserat.

matnyttige skrev:
Använder man spotmätning behöver man normalt inte kompensera för motljuset. De moderna kamerorna (som tex Nikon F80) vet dock att du tar mot solen så använder du den vanliga mätaren och kompenserar så blir det inget vidare då kameran redan har kompenserat.

Men F80 "vet" väl bara att solen är där vid matrix-mätning?

Nog för att prismat skulle smälta I solen men i handen... Nej.

Det som skulle kunna hända är att ljusmätaren skulle slå i taket och på något sätt förstöras. Personligen så ser jag det som en dålig konstruktion.

hmmm... Johan Printz.. Hade en lärare en gg för länge sedan som hette Gurli, kan det vara släkt till dig Johan?

Exponeringen i motljusbilder beror på hur jag vill ha slutbilden. Vill jag ha en mörk siluett mot en ljusare himmel t.ex kan det vara idé att inte kompensera för motljuset men man får pröva sig fram.

Vid motljusfotografering där solljus träffar linsen kan ett motljusskydd ofta minska de negativa konsekvenserna i form av ströljus och därmed minskad kontrast mm. Bäst är givetvis ett rektangulärt motljusskydd av kompendietyp som kan justeras för olika brännvidder eller separata diton anpassade för varje brännvidd. De runda gummimotljusskydden är inte så effektiva.

Vidvinkel och zoomar klarar inte motljus så bra.

Motljusskydd bör användas. Högstående sol borde inte komma med i sökaren/bilden.
En tummregel är att mäta motljuset och dessutom gör en mätningen med solen i ryggen. Får Du till exempel bl 16 i motljuset och bl 4 med solen i ryggen, ta då bl 8 - alltså genomsnittet.
Ta även alternativexponeringar kring bl 8.

olofforsberg skrev:
En orsak till att jag inte experimenterat är att jag hört att objektiv kan skadas av direkt solljus på linsen....
Det är allmän känt att om man låter kamera vara riktad mot solen så kan det bli så varm att film, ridån eller annat helt enkelt bränns sönder.

Tänk på ett vanligt förstoringsglas en solig dag, det är då ganska enkelt att fokusera på en bit trä eller dyligt och snabbt få till en liten brasa!

Just det Hasse......

Jag gjorde picknick i Skånes Djurpark med mitt barnbarn för något år sedan. Hade min Leica M6
vid sidan om mig med objektivet uppåt, utan lock.
Mitt på dagen med hög sol.
Leican har tygridåslutare. Normalobjektivet var av en händelse inställt på oändligt avstånd med påföljd att linssystemet fungerade som ett brännglas, med solen i "perfekt" vinkel och en kamera som låg alldeles stilla. Det blev ett bränt hål i tygridån.
Suck.
Reparationen kostade kr 4000,- och min drulleförsäkring betalade kr 3000,- som tur var.

Däremot tror jag inte att motljusbilder skadar objektivet, och många kameror har ju metallslutaren nuförtiden. Filmen kan naturligtvis inte ta skada, eftersom den belyses så pass kort tid. Däremot kan ögonen skadas om man titta med teleobjektivet rakt in i solen.

Canon rekomenderar att man inte riktar kameran rakt mot solen, med hänvisning till att slutaren i mår så bra av det...
Kanske gäller andra kameramärken också.

Per-Olof Nordin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar