Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljus och sånt...

Produkter
(logga in för att koppla)

0Andreas0

Avslutat medlemskap
Hej!

Nykomling här på siten och förresten ny inom fotografering också! Ambitionerna är det iallafall inget fel på, men jag går och funderar över en sak... det här med motljus...

Finns det några bra artiklar som behandlar problem med att ta bilder i motljus? Ni vet, de där kvällsbilderna när solen går ner över vattnet etc.
Måste man ha någon form av filter över linsen för att bilden inte ska resultera i en ljus punkt på en kolsvart bakgrund?

Vilka är grundreglerna? Krävs något speciellt?

Jag använder en canon digitalkamera (520) med en del inställningsmöjligheter för iso, exponeringstid, bländare etc.

Tack på förhand!

Oj då, över 125 visningar och ingen som har något tips...

Nåja, jag letade lite på google och hittade väl lite bra tips.

Jag vet inte vad du kör för programläge på din kamera? men jag skulle slå över den på bländarautomatik samt centrumvägd ljusmätning. Sedan skulle jag rikta kameran en bit bort från solen, till ett ställe på himlen du vill ha korrekt exponering i. Detta borde ge dig en bättre solnedgångsbild.

Det som händer när du får kolsvarta bilder med bara en ljusglimt från solen är att kameran mäter det starka soljuset och exponerar därefter, alltså med en så snabb tid att allt övrigt i bilden blir så underexponerat att det nästan blir helt svart.

Det kan vara svårt att få till det med solen i bild, fast att du får till en fin himmel kanske solen förstör det hela genom att bara vara en stor ful utfrätt boll på himlen. Ett tips är att kanske komponera bilden så att solen ligger precis utanför bilden, eller vänta tills den precis har gått ner över kanten. Om du ska ha med solen i bilden bör du nog använda dig av så liten bländare som möjligt för att solen inte ska bli alltför ful.

Hoppas att detta hjälpte dig något, timmen är sen så jag får ursäkta om det blev en aning rörigt.

Lycka till med fotandet...

starnut skrev:
...
Hoppas att detta hjälpte dig något, timmen är sen så jag får ursäkta om det blev en aning rörigt.

Lycka till med fotandet... [/B]

Det blir utmärkt. Problemet är väl just det där att solen blir fööör ljus om det andra ska vara synligt, får förståss exprimentera. Bra det du skrev om centrumväg ljusmätning, för jag har funderat just över den saken!

Gör två exponeringar, en med exponeringsmätning mot solen och en mot himlen och fixa ihop dem i bildbehandlingsprogram.

Det var ett kreativt tips, och borde ju inte vara något problem så länge man använder stativ. Ska ha det i åtanke!

Får läsa på mer om hur filter påverkar också!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar