Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Motljus myten?
- Trådstartare RG
- Start datum
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Varför har de flesta hört hela sitt liv att man ej skall fota i motljus?
Är det för att man kan paja ögonen om man tittar länge in i solen?
Tänk efter lite innan du skriver, det är ju förstås för att det är svårt att se i sökaren med solglasögon på.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Därför att gemene man inte har kunskapen om hur man gör. Det blir bara underexponerat, eller bara dåligt pga dålig optik.
Jeppe
Aktiv medlem
Varför har de flesta hört hela sitt liv att man ej skall fota i motljus?
Tja, kan ju bero på att solen är ett antal steg ljusare än övriga omgivningen, vilket innebär att antingen blir bilden väldigt överexponerad, med dålig kontrast och motljusreflexer, eller så blir den medvetet underexponerad
Bilagor
hlse
Aktiv medlem
Mer motljus än så här blir det inte. Vill inte säga att det blev helt misslyckat.
http://farm4.static.flickr.com/3126/3171981214_bf0f5926bd_o.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3126/3171981214_bf0f5926bd_o.jpg
Rind
Aktiv medlem
Mer motljus än så här blir det inte. Vill inte säga att det blev helt misslyckat.
Själv tyckr jag att det blev vackert ;-)
paco
Aktiv medlem
Motljusbilder ska man inte vara rädd för. Kan bli spännande ljus, även om det kan vara svårt att hitta rätt exponering.
hvenafoto
Aktiv medlem
Själv tyckr jag att det blev vackert ;-)
Håller med dig, önskar jag kunde ta sådana bilder.
Henrik L Jonsson
Aktiv medlem
Man kan skada kameran oxå.. Fast inte om man använder kortare slutartider förstås..å d brukar man ju göra. Dock ska man tänka på det nu när liveview tiden är inne.. man kan bränna sönder slutarridåer m.m ganska så lätt
Kan man verkligen det, eller är det en myt? Jag har ingen aning och det är därför jag frågar.
Min första fotolärare varnade oss för att fota rakt in i solen. Han påstod att filmen skulle börja brinna. Eftersom vi gick i högstadiet och varken kamera eller film var våra så testade vi såklart. Oavsett brännvidd eller exponeringstid lyckades vi inte. Mycket besvikna behöver jag väl inte påpeka...
Anders Östberg
Guest
Motljus är häftigt ... jag tror aldrig att jag hört någon säga att man inte får fota med solen mot sig, men det finns säkert en sån tumregel. Ofta blir det inte så bra kanske, upplättningsblixt nån?
Det här fick mig att minnas att jag har en gammal bild liggande i förrådet, mina tavlor kom aldrig upp på väggarna efter förra flytten. Det här tror jag är från Åre, för många år sedan. Snö, motljus, diafilm och en nybörjarfotograf - det är ren tur att det blev nåt.
Det här fick mig att minnas att jag har en gammal bild liggande i förrådet, mina tavlor kom aldrig upp på väggarna efter förra flytten. Det här tror jag är från Åre, för många år sedan. Snö, motljus, diafilm och en nybörjarfotograf - det är ren tur att det blev nåt.
Bilagor
Makten
Aktiv medlem
Prova sen att sätta en slutare framför förstoringsglaset som bara öppnar under bråkdelen av en sekund. Det är totalt nonsens att man skulle kunna skada något om man använder inställningar som ger vettig exponering. Att däremot använda ett tusenmillimeters-tele av god ljusstyrka och fota rakt in i solen med svår överexponering kan säkert pajja sensorn.Kanske snarare är en överdriven risk från tillverkarna.. Men ställ dig ute i starkt solsken sen håller du ett förstoringsglas mot din hand å tala sen om för mig att du inte fick ont rätt fort
Givetvis ska man akta ögonen också, men ljuset fokuseras ju faktiskt på mattskivan, så det är inte alls lika illa som att titta i en kikare mot solen, där ljuset fokuseras direkt på näthinnan.
Göran Larsson
Aktiv medlem
Med en mätsökarkamera som inte har en spegel framför slutaren och där slutaren består av gummibelagt tyg kan man råka bränna hål i slutaren. En modern digitalkamera med LiveView kan säkert också få problem om man försöker bränna hål i sensorn.Prova sen att sätta en slutare framför förstoringsglaset som bara öppnar under bråkdelen av en sekund. Det är totalt nonsens att man skulle kunna skada något om man använder inställningar som ger vettig exponering
Miklen
Avslutat medlemskap
Prova sen att sätta en slutare framför förstoringsglaset som bara öppnar under bråkdelen av en sekund. Det är totalt nonsens att man skulle kunna skada något om man använder inställningar som ger vettig exponering. Att däremot använda ett tusenmillimeters-tele av god ljusstyrka och fota rakt in i solen med svår överexponering kan säkert pajja sensorn.
Givetvis ska man akta ögonen också, men ljuset fokuseras ju faktiskt på mattskivan, så det är inte alls lika illa som att titta i en kikare mot solen, där ljuset fokuseras direkt på näthinnan.
Konstigt då att min 50D stänger av när det blir överhettning för att skydda ridåer å sensorn (står det i manualen). Detta när man använder live view då.. ja skrev att det inte gällde korta slutartider.. men det missa du kanske..
Torparfarsan
Avslutat medlemskap
Kan man verkligen det, eller är det en myt? Jag har ingen aning och det är därför jag frågar.
Min första fotolärare varnade oss för att fota rakt in i solen. Han påstod att filmen skulle börja brinna. Eftersom vi gick i högstadiet och varken kamera eller film var våra så testade vi såklart. Oavsett brännvidd eller exponeringstid lyckades vi inte. Mycket besvikna behöver jag väl inte påpeka...
Helt omöjligt är det nog inte. Jag vet en som fick ena slutarridån sönderbränd i sin Leica, men det var ju inte i samband med att han tog en motljusbild utan när han hade lagt ifrån sig kameran. Maximal otur skulle jag nog vilja kalla det.