ANNONS
Annons

Motivation!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dagobert

Avslutat medlemskap
Varför finns motivation, eller rättare sagt varför finns INTE motivation?
Har saknat motivationen att fotografera, eller det är nog inte riktigt bara det heller, det senaste halvåret. Det känns trögt att ta med kameran mm ut, om man överhuvudtaget orkar gå ut. Nya idéer har dykt upp den senaste månaden, men jag ids inte gå till handling. Jag testade en idé, 1 (ett) kort blev det, sen la jag den idé på is för ett tag. Saknade belysning för att kunna köra på.
Tänk er, 1 (ett) enda kort under hela denna vackra sommar. Jag såg hur många bra motiv som helst, men orkade bara inte engagera mig i att föreviga dem.
Tidiga morgnar med dimma, vackra sommarkvällar, kräftskivor, firmafest, vilda djur (rådjur, tranor och mindre fåglar), tama djur (katter, kor, mm), sniglar, spindlar, ormar, insekter, blommor, buskar, träd, kyrkogårdar, ja allt som man kan tänka sig har funnits framför min lins, om jag bara hade orkat ta med mig den!
Så till min lilla fråga.
Vad gör ni när ni saknar motivationen? Hur vinner ni tillbaka motivationen?

Mvh
Stefan Dagobert
--------------------------------------------------
Motiverad till 1000..............................NOT!
--------------------------------------------------

Gör något annat tills motivationen inträder. Ett skapande konstnärskap kräver inspiration och inte ett tvång att göra något därför att du alltid har gjort det och upplever det som ett måste. Tids nog kom motivationen tillbaka och du finner intresset från en annan vinkel.

/Roland Som idag extraknäcker som nätpsykolog.

Hitta andra källor att bli inspirerad ifrån. Lyssna på musik, gå på kostutställning, köp en fototidning/bok. Gå med i en fotoklubb (alternativt träffa några av medlemmarna om du är med redan). Gå ut i skogen (om du vill göra naturbilder) utan kamera och låt dig inspireras, försök se bilder, inte bara avbildningar utan dina egna tolkningar. Gå en fotokurs.

Det finns mycket att göra men framförallt se till att det du gör med kameran är roligt.

Samma med mig som med Christel....har sedan jag köpte min 10D fått en otrolig inspiration! Det var inte fotandet i sig som störde, det var det eviga (fyra timmar) väntandet på bilderna. Nu kan JAG kolla på MINA bilder när jag vill..utan att behöva bry mig om att nåt labb ska framkalla dom först. Dessutom så har man inte den löpande kostnaden nu, villket är en oerhörd lättnad. Jag betalade ca 180 kr per film förut, inkl framkallning.

Vissa säger (Jag brukade) att traditionell fotografi är mer utvecklande därför att man måste tänka över eponering etc mer, innan man "knäpper" bilden (nån annan som hatar när folk säger "vad knäpper du på"? Men att kunna exprimentera hejdlöst har då inte fått mig att bli mindre inspirerad!

Jag håller med om att införskaffandet av en digitalkamera var det i särklass bästa medlet för fotografisk oinspiration.
Att kuna "leka" helt förutsättningslöst och vilt ger en enorm kreativitet.
Fotograferandet känns nu rätt gränslöst.

Håller med Christel där...(tror jag)

Läste en artikel om favoritkameror på resor(i blaskan Travel Photography) och upptäckte att smidigheten med digitalt kan vara svaret på tappad lust. Ingen oro för att slösa film vilket hämmat mig länge och möjligheten att titta på och bearbeta resultatet omgående. Jag har dåligt tålamod med sånt.

Christel gav mig mycket inspiration att gå vidare i det spåret, så snart är jag en 20 lakan fattigare, men hoppas på att livsglädjen med fotograferandet kommer tillbaka.

Sen blir ju teknikfreaken barret tillfreds också...

kungsörnen skrev:
Jag håller med om att införskaffandet av en digitalkamera var det i särklass bästa medlet för fotografisk oinspiration.
Att kuna "leka" helt förutsättningslöst och vilt ger en enorm kreativitet.
Fotograferandet känns nu rätt gränslöst.

Får anta att du menar MOT oinspiration....;-)

Känner samma som du till och från. Man har gått
alla gator i Sthlm, sett alla hus och parker.
Och vad skall man göra med alla bilder man tar.
Ibland funderar man ju över varför fotografera
över huvudtaget.
Men i somras kom jag på det.

Photodo - "The way of the photographer"
Att med hjälp av bilden lära sig att se.
Bilder är vägen, kameran är redskapet, och syftet
är medvetenhet.
Och ens bästa bild kan finnas i gräshoppan på
bladet nedanför fönstret.

Kanske lite mycket Zen men synsättet passar mig
och jag tittar på folk och ting på ett annat sätt
nu. Det finns alltid något extraordinärt i allt
det till synes ordinära runt omkring.

Skriv tre favorit teman på tre lappar, blanda och
dra en lapp. Gör ett dussin bilder som du är nöjd
med. Spara lapparna och kör alltid med samma tre
teman.

Ladda kamera och ta en bild på vad som helst, då
har du ju tagit första bilden och är igång. Om
det sedan tar en vecka eller två till nästa bild
spelar ingen roll.

Hehe!
Påminner mig om en klassisk Hassanringning där man ringde upp en Konsumbutik och undrade om det var OK att byta det nyligen inköpa schampot. Kunden hade köpt en flaska "för fett hår" men ville ju egentligen ha schampo mot fett hår.
Denna ringning som är underbar finns att lyssna på i SR:s hemsida.

kungsörnen skrev:
Hehe!
Påminner mig om en klassisk Hassanringning där man ringde upp en Konsumbutik och undrade om det var OK att byta det nyligen inköpa schampot. Kunden hade köpt en flaska "för fett hår" men ville ju ha schampo mot fett hår.
Denna ringning som är underbar finns att lyssna på i SR:s hemsida.

He he, den är hysterisk rolig.

Tycker du det känns dyrt att köpa en digitalkamera så pröva med att bygga en hålkamera. Det behöver inte ta mer än en timme eller så och kan kosta allt från 0 kr och uppåt. Förändrar verkligen ditt sätt att se och ditt sätt att arbeta med fotografering.

Gr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar