Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motiv som passar i svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

thommya

Aktiv medlem
Jag gillar svartvitt foto mer och mer och det känns som att man kommer närmare motiven och det blir lite mer personligt när man skalar bort färgen som distraherande element. Tycker helt plötsligt att fåglar ofta gör sig bra i svartvitt - ett nytt sätt att se för mig.
Blivit inspirerad att fokusera på svartvitt tänk när jag går ut och undrar vad ni andra har för svartvita favoritmotiv eller andra svartvita fototips.

I min blogg tar jag denna vecka upp just svartvitt foto och jag hoppas någon kan inspireras på samma sätt som mig av svartvitt genom att läsa den.

http://www.thommyandersen.se/vecka-32-svart-och-vitt/

Thommy Andersen

För att hitta rätt i B/W:foto så måste man ju tänka om lite.
Vissa färger faller inom ramen för samma gråtoner och då kan det lättare än svårt bli rätt gråtrist.
Lägg till ett "analogt korn" så är vi på spåren av riktigt bra fotografi - enligt mig.

Gärdsmygen är ljuvlig. Du träffar väldigt rätt i gråtonerna. En härlig kontrast som är spänstig utan att bli hård.. lite som analogt arbete i zoonmetoden ala Ansel Adams. Inte så enkelt som det låter att träffa rätt i B/W.

Fortsätt så :)

KUL & lycka till vidare!
/N

Svartvitt är ofta behagligare att titta på, då hjärnan slipper stressas av att tolka all färginformation. Det kan ge en bättre känsla av konstnärligt motiv och komposition än med färg som känns mer dokumentärt. Det är lite olika vad man tycker passar för svartvitt respektive färg.

Vissa färger faller inom ramen för samma gråtoner och då kan det lättare än svårt bli rätt gråtrist.
Lägg till ett "analogt korn" så är vi på spåren av riktigt bra fotografi - enligt mig.

Ja, och med film så får man planera lite grann med filtrering för att motivet skall komma till sin rätt. Man kan nog använda filter för svartvitt även med digitalkameror om man vill det, eller ändra i färgerna innan man konverterar till svartvitt i ett bildbehandlingsprogram.

Gärdsmygen är ljuvlig. Du träffar väldigt rätt i gråtonerna. En härlig kontrast som är spänstig utan att bli hård.. lite som analogt arbete i zoonmetoden ala Ansel Adams. Inte så enkelt som det låter att träffa rätt i B/W.

Fortsätt så :)

KUL & lycka till vidare!
/N

Tack för dina synpunkter!
Håller med om att det gäller att balansera in rätt färger till grått så man inte får en jämn smet av en och samma gråton. Inte lätt, men man kan ju alltid kolla in på förhand med live view om man inte vill ställa om till svartvitt eget seende.
Och tack för den fina kommentaren om gärdsmygen!

Vänliga hälsningar
Thommy Andersen

Svartvitt är ofta behagligare att titta på, då hjärnan slipper stressas av att tolka all färginformation. Det kan ge en bättre känsla av konstnärligt motiv och komposition än med färg som känns mer dokumentärt. Det är lite olika vad man tycker passar för svartvitt respektive färg.

Ja, och med film så får man planera lite grann med filtrering för att motivet skall komma till sin rätt. Man kan nog använda filter för svartvitt även med digitalkameror om man vill det, eller ändra i färgerna innan man konverterar till svartvitt i ett bildbehandlingsprogram.

Ja, hjärnan behöver jobba mindre och slipper all färgtolkning. Och ännu mer med mer svart än vitt.
Svart innehåller noll färg medans vitt innehåller alla primärfärger och blir jobbigare att titta på.

Tack för kommentaren!

Vänliga hälsningar
Thommy Andersen

Den enda njutningen med slask eller töväder är att det passar utmärkt för s/v. Jag tycker ofta att rörelseoskärpa fungerar bättre utan färg också.
Rött är en färg som jag har väldigt svårt att få till vid en s/v konvertering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar