ANNONS
Annons

Morgonpigga i Stockholm den 24 sep?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin Gunnarson

Aktiv medlem
Vi har planerat att fota soluppgången över havet söndagen den 24 September vid en strand nära Björkvik vid Gustavsberg.

Länk till karta på Eniro:
http://kartor.eniro.se/query?what=m...e=0&ms=0&streetname=bj%F6rkvik%2C+gustavsberg

Vi har sett ut stranden ungefär vid Lilla Sandarna och åker bil till röda punkten i bifogad bild.

Solen går upp 7.36 och vi träffas där kl 5.30. Månen går sedan upp ca 9 tror jag.

Om så önskas kan lite samåkning arrangeras.

Det "finstilta"
Vid alltför dåligt väder ställer vi in, bestäms i så fall på lördag eftermiddag. Varken P-O eller jag har fotat soluppgången där så vi står inte för någon "motivgaranti":)

Med så här långt är:

Martin Gunnarson
P-O Gråd

Ni som vill med fyller på listan i tråden.

Bilagor

• presentation1.jpg
    presentation1.jpg
    33.3 KB · Visningar: 1,441
En liiten rättelse.
Jag har varit där och fotat soluppgång en nyårsdag för några år sedan. Någon sol fick jag inte se för det dök upp en molnbank precis när det var dags :(

Annars har jag varit där dagtid, det är fina badklippor och sandstränder, och strandpartiet från Björkviks brygga och söderut bjuder på många fotomotiv. Stranden är varierad med klippor, sand och sten, så det borde inte vara något problem att hitta "sina egna" motiv.

Fyll på listan nu :)

/P-O

Jag är gärna med, men en liten fråga: hur är det med väderstrecket? Ser man på en karta över Haga så går nog solen upp i nordost ungefär, medan denna strand verkar sydostvänd? (passar kanske solens uppgång på nyåret bättre?)

(Kontaktar en meteorologkompis så får vi se om hon kan skaka fram ett mer exakt väderstreck för soluppgången, sökte lite på nätet men hittar inget.)

Jag tror inte kartan ligger riktigt rätt i väderstrecken, men jag kan inte svära på det. Har inte tillgång till någon riktig karta där jag är nu. Kan kolla i kväll.

/P-O

Jag skall försöka hänga på, men måste kolla att det inte ställer till det för något annat inplanerat som jag glömt men fästmön minns ;)

Hittade en karta här på jobbet och jag får nog erkänna att väderstecken nog stämmer rätt bra.

Får väl avvakta solriktningen.

/P-O

Inget svar än, hon kan vara utomlands utan mejl... Men det låter ju som att väderstrecken passar i alla fall, så det blir säkert bra.

Den 22 september (eller nära ikring) är det höstdagjämning, och då går solen upp rakt i öster.

Öster är en lågoddsare ;)

edit:
Kollade i almanackan. Höstdagjämningen är den 23:e.

Senast ändrad:
Björkvik/Stockholm 24 sept

Vilka kommer?
Fyll på listan.

Martin Gunnarson
P-O Gråd
Anna Frimodig
Janne Arleklint
Sten Moberg

/P-O

Re: Björkvik/Stockholm 24 sept

POG skrev:
Vilka kommer?
Fyll på listan.

Martin Gunnarson
P-O Gråd
Anna Frimodig
Janne Arleklint
Sten Moberg
Emma Werelius

/P-O

Jag bor bara några km ifrån Björkvik, så vi ses där om inte barnen har härjat med mig under natten...

En liten teaser, förvisso fel årstid, men ändå ;)

Bilagor

• björkvik-2-2003-01-01.jpg
    björkvik-2-2003-01-01.jpg
    79.9 KB · Visningar: 1,203
Med tanke på väderprognosen för morgondagen så råder det väl ingen tvekan om att turen blir av.

Vi ses kl 05:30

Solen går upp ca 06:30 så vi får en timmes fotografering med blått, mjukt ljus som övergår till varmt solsken efter soluppgången. Sedan blir det fint fotoväder så länge vi vill vara kvar.

Ett utmärkt tillfälle att prova diverse olika tekniker och motiv. Lååånga tider, skakning, närbilder, vyer, IR, polfilter, vatten, klippor, sandstrand, skog. För att inte tala om fotografer in action ;)

Vi ses med fräscha minneskort och laddade batterier.

/P-O

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar