ANNONS
Annons

Morgongåva Bilder, tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
Har en bekant som vill ha lite mer lättklädda bilder och ge till sin blivande make i "morgongåva" (kalla det vad ni vill).

Jag kan väl på rak arm säga att jag inte fotat speciellt mkt porträtt mer än vid speciella tillställningar. Det har ju då inte vart någon studio fotogafering. Jag sysslar normalt sett mest med bilfotografering. Så jag är ingen ovan fotograf.

Sen vill jag säga på en gång att varken jag eller tjejen har problem med att hon skall vara lättklädd vs att jag är ny på denna front. Är övertygad om att den biten fungerar bra så det behöver jag inge tips om.

Den utrustning jag har är:
d200
50mm fast 1.4
10-20 4.0 (kan man tillämpa vidvinkel vid dessa typer av fografering)
2 x 300ws studioblixtar med paraply

Sen annat diverse, men detta känner jag är viktigt att nämna.

Ni som sysslat med denna typ av foto, snälla ge mig de tips ni har. Allt ni kan komma på som är bra att veta.

För övrigt är inte fotoplatts bestämt än, men innomhus pga av vädret.

//A

Jag skulle nog inte använda 10-20... :p Vill du ta helkroppsbilder? Du kommer långt med den ljusutrustning du har men överväg att köpa en softbox. Ger lite snyggare ljus än paraplyer och sprider inte ljuset lika mycket. Men kolla vad du har för tillbehörfäste på blixten så du inte köper en som inte passar.

Mycket handlar om retuschen på såna här bilder. Det låter ju onekligen som att hon är ovan modell så då kan naket vara väldigt svårt att börja jobba med, du kanske skulle ta och boka in henne på en vanlig plåtning först så att hon vänjer sig lite. Utrustningsväg 10-20 på 20mm tycker jag låter bäst men det beror ju såklart på hur mycket utrymme du har.. Fundera på att plåta på location typ i en säng eller vid en brasa så blir det nog mer avslappnat och lättare att hitta olika poser hon kan göra. Men somsagt, photoshop är key för att få det proffsigt och inte 80tal..

satsa på närbilder på snygga underkläder gärna lite sneda vinklar, jobba hellre med naturligt ljus från ett fönster så får du lättare mjuka bilder.

Det är svårt att ge dig råd som är tillräckligt generella för att täcka allt. Lite Benchmarking skadar aldrig, leta upp lite bilder på nätet med vinklar och ljus som tilltalar dig (och modellen) då har du koll på poser och vinklar och det går att räkna ut rätt mycket om hur det är ljussatt bara genom att titta på skuggorna.
En rulle vitt papper och lite tejp kan bli jättebra provisoriska reflexskärmar.
Det kan bli lite svårt annars om ingen av er gjort något liknande tidigare. det går att räkna ut rätt mycket om hur det är ljus satt bara genom att titta på skuggorna. En rulle vitt papper kan bli jättebra provisoriska reflexskärmar.

Det finns hur mycket böcker som helst i ämnet på Amazon.com

Jag vet inte om ni har riktat in er på studiofotografering eller fotografering i en naturlig miljö, men tänker ni göra det i ett hem eller liknande så är det nog bäst att till att börja med kolla det naturliga ljuset och jobba med det.

Jag gör rätt mycket sådana här jobb och det är självklart rätt få som tillåter mig att lägga ut bilderna. Trots det har jag en del bilder på min hemsida som är tagna just som morgongåvebilder och vill du ha lite idéer kan du kika in där. Kolla i så fall på www.lindisima.se under portfoliodelen "UnderBara". Samtliga mina bilder är tagna med enbart naturligt ljus från fönster dagtid, dvs. jag har inte använt några blixtar över huvud taget.

provkör med modell men med kläder på nån gång före så kan ni testa poser och vinklar utan press att det ska bli bra bilder.
Då går det snabbt och enkelt sen i "skarpt läge"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar